بیوشیمی در  بالین
بیوشیمی در  بالین

بیوشیمی در بالین

بیوشیمی

آنتی بادی های ضد تیروئید Antithyroid antibodies

نام های دیگر آزمایش :

Thyroid peroxidase antibody (TPO Ab)

Thyroglobulin antibody (TgAb)

Thyroid stimulating hormone receptor antibody (TRAb)

TSH receptor antibody

Thyroid autoantibody

Antithyroid antibody

antimicrosomal antibody

Thyroid microsomal antibody

Thyroperoxidase  antibody(Anti-TPO)

Thyroid stimulating immunoglobulin (TSI)

 زمان انجام آزمایش :

1. تشخیص و کنترل کردن بیماری های اتوایمیون تیروئید

2. گواتر

3. اختلال عملکرد تیروئید مانند غیر طبیعی بودن هورمون های تیروئیدی T3 - T4 - TSH

4.کمک به انتخاب روش درمانی مناسب

هدف از انجام آزمایش :

این آزمایش وجود آنتی بادی علیه تیروئید را شناسایی و اندازه گیری می کند.اتو آنتی بادی ها وقتی تولید می شوند که سیستم ایمنی بدن بافت تیروئید را به اشتباه به عنوان بافت غریبه یا غیر خودی تشخیص داده و علیه اجزای مختلف آن آنتی بادی تولید می کنند که منجر به تیروئیدیت (التهاب مزمن تیروئید)  - آسیب بافت تیروئید و اختلال در عملکرد آن می شود.

تولید اتو آنتی بادی تیروئید ، سیکل طبیعی کنترل تیروئید را مختل کرده و منجر به التهاب مزمن غده ی تیروئید می گردد که ممکن است به کم کاری یا پرکاری تیروئید منجر شود.

آزمایش آنتی تیروگلوبولین (TG-Ab) برای تشخیص بیماری های اتوایمیون تیروئید به کار می رود . در بیماران مبتلا به بیماری های اتوایمیون مانند لوپوس ، روماتیسم مفصلی ، کم خونی پرنیشیوز و... در صورتی که علایمی دال بر در گیری تیروئید ظاهر شود ، باید بیمار برای وجود آنتی بادی علیه تیروئید مورد آزمایش قرار گیرد.

تفسیر نتایج آزمایش:

* در زنان باردار که مبتلا به بیماری اتوایمیون تیروئید یا سایر بیماری های اتوایمیون هستند ، اگر علایمی بروز کند  که احتمال در گیری تیروئید مطرح شود ، در آن صورت آزمایش آنتی تیروگلوبولین در ابتدا و هچنین در اواخر دوره حاملگی درخواست می شود.این بررسی به پزشک کمک می کند که متوجه شود که آیا جنین در خطر اختلال عملکرد  تیروئید قرار دارد ؟ زبرا آنتی تیروگلوبولین از جفت عبور کرده و ممکن است سبب بروز هیپوتیروئیدیسم یا هیپرتیروئیدیسم در جنینی و  نوزاد شود.

*در صورتی که در افراد مبتلا به بیماری های اتوایمیون ، علایم مشکوک به درگیری غده تیروئید ظاهر شود یا با مشکل ناباروری رو به رو شوند ، آزمایش آنتی تیروگلوبولین در خواست می شود.

*TG-Ab در بعضی بیماری های تیروئید ، بیماری های اتوایمیون ، سرطان تیروئید ، دیابت نوع 1 ، روماتیسم مفصلی ، کم خونی پرنیشیوز و بیماری های کلاژن واسکولار یافت می شود . افزایش قابل توجه TG-Ab معمولا در بیماری های اتوایمیون تیروئید یافت می شود.





مطالب فوق برگرفته از  کتاب  تتا  راهنمای جامع تفسیر تست های آزمایشگاهی  ترجمه : دکتر سعادتی و همکاران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد