بیوشیمی در  بالین
بیوشیمی در  بالین

بیوشیمی در بالین

بیوشیمی

تشخیض اتو آنتی بادی ضد تیروئید

آنتی بادی ضد پراکسیدازتیروئیدی(,TPO-Ab,Anti-TPOآنتی بادی ضدمیکروزوم تیروئیدی،اتوآنتی بادی تیروئید)

Antithyroid peroxidase Antibody(Anti-Tpo-Tpo-Ab,Antithyroid Microsomal Antibody,Thyroid Autoantibody,thyroid Antimicrosomal Antibody)

مقدار طبیعی

تیتر<1:100

کاربرد

این آزمایش برای افتراق بیماری های تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و تیروئیدیت لنفوسیتیک مزمن(در کودکان)استفاده می شود.


توضیح آزمایش

این آنتی بادی معمولا در انواع بیماری های تیروئید و در 90-70 در صد بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو وجود دارد.آنتی بادی های میکروزومی در پاسخ به میکروزوم های خارج شونده از سلول های اپی تلیال احاطه کننده فولیکول تیروئیدی تولید می شوند،این میکروزوم ها به عنوان آنتی ژن عمل وتولید آنتی بادی ها را تحریک می کنند،این کمپلکس های ایمنی اثرات التهابی و سیتوتوکیسک را روی فولیکول تیروئید شروع می نمایند.معمولا این آزمایش هم زمان با آزمایش آنتی بادی ضد تیروگلوبولین انجام می شود که اختصاصیت و حساسیت را بسیار ا فزایش می دهد.

با وجود این که افزایش سطح انتی بادی میکروزومی در انواع بسیاری از بیماریهای تیرئیدی دیده می شود،اما شایعترین آن تیروئیدیت مزمن(تیروئیدیت هاشیموتو در بزرگسالان و تیروئیدیت لنفوسیتی در کودکان و نوجوانان است.این دو بیماری التهابی مزمن با سایر بیماری های خود ایمنی (کلاژن عروقی)در ارتباط می باشند.12درصد زنان طبیعی و 1 درصد مردان طبیعی از نظر وجود آنتی بادی ضد میکروزومی مثبت هستند.حساس ترین آزمایش آنتی بادی های ضد میکروزومی آزمایش Anti-TPOاست و برای آن از روش   RIA و EIA    استفاده می شود.اغلب آزمایش  Anti-TPO  را همراه با آزمایش انتی بادی ضدتیروگلوبولین انجام می دهند و این حالت اختصاصیت وحساسیت این آزمایش ها را افزایش می دهد.در همه ی بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو در بیشتر از70درصد مبتلایان به بیماری گریوز و در تعداد متغیری از بیماران مبتلا به بیماری خود ایمنی غیرتیروئیدی  Anti-TPO    وجود دارد.  Anti-TPO     با درجه ی ارتشاح لنفوسیت ها(التهاب)در تیروئید مرتبط است.10-5در صد مردم طبیعی سطوح بالای Anti-TPO دارند.

نتایج آزمایش و اهمیت بالینی

سطوح بالا

1.        تیروئیدیت مزمن(تیروئیدیت هاشیموتو):آنتی بادی های ضد میکروزومی به میکروزوم های درون سلول های تیروئید حمله می کنند.کمپلکس های ایمنی با واسطه ی سیستم کمپلمان فرآیندی التهابی وتخریبی در غده ایجاد می نمایند.

2.      آرتریت روماتوئید

3.    بیماری کلاژن-روماتوئیدی:رابطه ی آن با سایر بیماری های خود ایمن کاملا شناخته شده است،اما مکانیزم آن همچنان نا معلوم می باشد.

4.     آنمی پرنیشیوز:آنتی بادی های ضد سلول پاریتال به همراه آنتی بادی های ضد میکروزومی وجود دارند.

5.    تیروتوکسیکوز

6.     کم کاری تیروئید

7.     کارسینوم تیروئید :در اثر این بیماری های تخریبی میکروزوم ها از تیروئید خارج می شوند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند تا آنتی بادی های ضد میکروزومی ساخته شوند.

8.     میکزودم:آنتی بادی های ضد میکروزوم تیروئیدی سلول های تیرئید را تخریب مکنند و موجب کم کاری غده می شوند.
نظرات 34 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 09:09 ب.ظ

سلام بنده آزمایش anti tpo دادم و89.5 می باشد وفعلا نشان پزشکم ندادم میشه بگید چه هستش متشکرم

سلام.عذرخواهی من رو بابت دیر جواب دادن ببخشید. این تست مخفف Anti thyroid peroxidase Antibody است. همون طور که از اسمش مشخص هست نشاندهنده ی وجود آنتی بادی علیه تیروئید است که معمولا در تیروئیدیت یا التهاب تیروئید دیده می شود.البته نوع روش اندازه گیری که الیزا یا RIA باشد محدوده نرمال رو تعیین می کنه که نسبت به اون سنجش میشه.
به طور کلی افزایش این مارکر در بیماری های تیروئیدیت مزمن مانند تیروئیدیت هاشیموتو ، کم کاری تیروئید ، آرتریت روماتوئید ، یک نوع کم خونی به نام پرنیشیوز و ... دیده می شود.
آزمایشات تکمیلی در این زمینه لازمه.
امکان تکرار مجدد آزمایش بعد از دو هفته از انجام آزمایش جهت بررسی افزایش تیتر آنتی بادی هم هست.

نگار جمعه 4 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 02:36 ب.ظ

با سلام. من مقیم کانادا هستم و حدود یک ماه است که کم کاری تیروئید گرفتم. یکماه پیش ایران بودم و این اتفاق برای من افتاد. 38 سال سن دارم و هیچگونه سابقه فامیلی در مورد این بیماری نداریم. پزشک ایران با توجه به جواب آزمایش تجویز لووتیروکسین به مدت 6 ماه کردند. اینجا با دکترم مشورت کردم گفتند اصلا با توجه به سن و نتیجه آزمایش ما دارو تجویز نمیکنیم. سونو گردن و گلو هم انجام دادم چیزی مشاهده نشده ولی در آزمایش خون علایم کم کاری تیروئید هست. خیلی نگرانم در صورت عدم مصرف دارو مشکلات جدی تری برام پیش بیاد. ممنون میشم راهنماییم کنید. سطحatni-tipo279.

سلام . علایم کم کاری رو حتما مطالعه کردید و یک مقدار به دلیل خستگی و بی حوصلگی که ایجاد میشه ممکنه در کارهای روزمره خلل پیش بیاد.
در ایران بله درمان ها متناسب با ازمایش و سن و علایم بیمار هست البته بلافاصله هم درمان شروع نمیشه . کم کاری باید حتما خودش رو نشون داده باشه. ولی در کشورهای دیگه بلافاصله درمان شروع نمیشه و این استراتژی شون هست که شایدم به نوعی کار درستی باشه.
درمان با لووتیروکسین در افراد کم کار تیروئید مشکلاتی به همراه داره اونم این که این افراد سردرگم بین کم کاری و پرکاری میشن. یک دفعه مراجعه می کنند با TSH بالا و علایم کم کاری با مصرف دارو و مراجعه بعدی بیمار TSH اش افت کرده و پرکارشده و علایم پرکاری داره و این فرد رو اذیت می کنه و کنترل دوز خیلی اهمیت داره.
کم کاری توی بارداری کنترلش بسیار اهمیت داره اونم به خاطر رشد جنین هست که در اون دوران جنین بتونه سالم رشد کنه و مشکلاتی براش پیش نیاد.
احتمالا سطح TSH شما خیلی بالا نبوده و بوردرلاین یا مشکوک بوده ولی تحت نظر پزشک باشید و دوره ای TSH رو چک کنید و سطح هورمون رو مد نظر داشته باشید ولی به هیچ عنوان خودسرانه قرص مصرف نکنید.
موفق باشید

تایماز شنبه 9 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:07 ق.ظ

سلام.من به طور اتفاقی یه ازمایش دادم که تیروئیدم ۶ نشون داد و بهم گفتن کم کاری تیروئید داری و باید بری پیش فوق تخصص غدد.رفتم و فوق تخصص غدد هم یه ازمایش مجدد فرستاد که این بار ۲/۵ نشون داد و ایشون هم گفتن پس چیزی نیست.سوالم اینه که این همه تفاوت در یک ازمایش طبیعیه یا نه؟و اینکه ازمایش سوم هم به نظرتون نیازه یا خیر و این رو هم بگم که پزشک فوق تخصص انتی tpo هم گرفتن که اونم متعادل نشون داد.

سلام . عوامل خیلی زیادی میتونه روی سطح هورمون ها تاثیر بگذاره به خصوص رژیم غذایی مثل خوردن کلم.ماهی و....
علاوه بر اون مشکلاتی که در ازمایشگاه ممکنه پیش بیاد مثل تاریخ انقضای کیتی که با اون ازمایش انجام میشه و سایر خطاها
یک دلیلشم ممکنه ازمایشگاه اول با یک کیت خاص و روش خاصی انجام داده باشه مثل الایزا که در برگه ازمایش ممکنه ثبت بشه و یا ممکنه که همون ازمایشگاه کیت رو عوض کرده باشه ولی رنج نرمال رو خیر...
در هرصورت به جواب TSH ای استناد کنید که با تکنیک کمی لومینسانس انجام شده باشه که روش بسیار حساسی هست و دقیقا نشان میدهد
علت این تفاوت که پرسیدید میتونه این ها و خیلی دلایل ازمایشگاهی دیگه باشه که باهاتون به اشتراک گذاشتم.
ایمه AntiTPO نرمال هست که جای نگرانی نداره
ولی می تونید ظرف چند ماه اینده چک اپ مجدد کنید که نگرانیتون برطرف بشه.
موفق باشید

لیلا سه‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 06:38 ب.ظ

سلام من ازمایش تیرویید دادم tsh من روی مرز بود به همین دلیل ازمایش anti tpo دادم که 136 می باشد که هنوز به پزشک نشان ندادم میخواستم بدونم چیکار باید بکنم ایا باعث چاقی میشه

سلام. Anti TPO برای تشخیص بیماری های خودایمنی هست.تستی هست که درصورت بالا بودن شانس ابتلا به کم کاری تیروئید رو در آینده بالا میبره. کم کاری تیروئید شما احتمالا میشه از نوع خودایمنی به نام هاشیموتو.
پزشکتون شمارو ممکنه با داروی لووتیروکسین با دوز پایین درمان کنه که محتوی هورمون تیروئیدی هست یا ممکنه بگه رژیم غذایی خاصی رو رعایت کنید و بعد از چندهفته مجدد ازمایش بدید که بخواد سیر سطح افزایشی یا کاهشی هورمون رو چک کنه.
علت چاقی یک دلیلش میتونه کم کاری تیروئید باشه چون سوخت و ساز بدن در کم کاری تیروئید کاهش پیدا می کنه و بادرمان تیروئید و متناسب شدن سطح هورمون های تیروئیدی وزن هم کاهش پیدا می کنه چون سوخت و ساز بدن متناسب میشه.

فاطمه دوشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 01:27 ب.ظ

سلام من این ازمایش رو دادم و بره من۲۱۸است نرمالش هم ۵۰هست دارای کم کاری تیروئد هستم میخوام بدونم چرا اینطوریه

با سلام و پوزش از تاخیری که پیش اومد.
این تست در اصل خودایمنی رو در این بیماری تیروئیدی نشون میده. که بهش هاشیموتو میگن .یعنی آنتی بادی هایی وجود دارند که باعث کم کاری تیروئید می شوند.روند خودایمنی به تدریج باعث کاهش عملکرد تیروئید می شود به این ترتیب که یک مرحله ی جبرانی وجود دارد که در این مرحله بدن برای جلوگیری از تخریب نسج تیروئید ، میزان TSH را از طریق هیپوفیز بالا می برد تا سطح هورمون های تیروئیدی به حد نرمال برسند.
خیلی از افراد مبتلا هستند . بییشتر برای افرادی که هنوز مبتلا به کم کاری تیروئید نشدندبالا بودن تیتر Anti-TPO میتونه بگه در آینده به کم کاری مبتلا میشن و این افراد مدام باید تحت نظر باشند.
شما تحت نظر پزشک غددتون که باشید راه کار خدمتتون ارایه میکنن.

لیلا دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 09:48 ق.ظ

با سلام
من این هفته ازمایش خون دادم و نتیجه به این صورت بود tpo ab 145 یعنی خیلی از حد نرمال بالاتر، tshوt4در حد نرمال بود،سوالم این است با توجه به اینکه من بیشتر از 10 ساله که لووتیروکسین می خورم ( روزی 1 عدد مصرف میکنم و گواترم از نوع طبیعی است )این چه معنایی میتونه داشته باشه و ایا مصرف غذاهای خاص در tpo ab تاثیری دارد یا نه،چون ازمایش رابعد از برگشت از سفر گرفتم،و برنامه غذایی من با روال همیشگی متفاوت بود.
ممنون از این پرسش و پاسخ

با سلا م و وقت به خیر.خواهش می کنم . آنتیTPO ربطی به مصرف مواد غذایی نداره . واکنش بدن هست نسبت به غده ی تیروئید یعنی بدن علیه بافت تیروئید آنتی بادی می سازه که عنوانش این تست هست.
مصرف قرص لووتیروکسین همون طور که خودتون می دونید محتوی هورمون های تیروئیدی هست که بتونه سوخت و ساز بدن رو تنظیم کنه و فرد احساس علایم کم کاری نکنه . تاثیری روی آنتی TPO نداره.
مصرف غذاهای خاص روی سطح هورمون های تیروئیدی می تونه تاثیر بذاره.
آزمایشتون هم چنان داره میگه از نوع هاشیموتو منتها با توجه به مصرف قرص تون و نرمال شدن وضعیت تیروئید سطح TSH که یک هورمون مترشحه از هیپوفیز هست و روی تیروئید تاثیر میگذاره و اون رو وادار به ترشح هورمون های تیروئید می کنه نرمال شده . سطح هورمون های تیروئید هم اثر فیدبکی روی سطح TSH داره که برای شما طبیعی شده.

فریبا شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 10:54 ب.ظ

با سلام من خانمی هستم 52 ساله که یک کیست تخمدان درسمت راستم داشتم که برای برداشتن کیستم پزشکم دستور آزمایش خون شامل t3 و t4 و tsh را دادن پس از تست پاسخ ها به ترتیب 1.29 و 90.44 و 6.79 در متد elfaگزارش شد چون پاسخ تست tsh بیش از حد نرمال بوده لذا تست های t3 و t4 و t4uptakeو tsh وtf1 با متد eclو tpoab را با متد cliaدرخواست کردن پاسخ ها به ترتیب 98.3 و7.7 و 1.1 و 3.68 و 7 و 20.6 شده
قابل به توضیح است که دو روز قبل از آزمایش دوم واکسن آمفولانزا را استفاده کردم.
الان پزشکم ضمن به تعویق انداختن جراحی نگران بیماری هاشیموتو هستند من فراموش کردم که واکسن زدنم را به پزشکم بگویم تصور میکنم که واکسن نقش آنتی ژن وارده به بدن را داشته و با توجه به اینکه تاکنون سابقه تیروئید نداشته و در ابتدای یائسگی هستم، لطفا راهنمایی ام کنید متشکرم

با سلام . نتایجی که نوشتید به طور واضح نبودند و من این طور استنباط کردم که TSH شما90.44 و Anti TPO بالا داشتید که پزشکتون بر این اساس مشکوک به کم کاری تیروئید از نوع هاشیموتو شدند .
من از همکارم (phd ویروس) در این راستا پرسیدم ایشون گفتند که واکسن انفولانزا معمولا اثری روی تیروئید نداره.
اما یک مورد مقاله در این مورد پیدا کردم با عنوان
تیروئیدیت تحت حادبه دنبال واکسن آنفلوانزا (Vaxigrip) در یک زن جوان
متن مقاله در سایت زیر:
http://www.italjmed.org/index.php/ijm/article/view/itjm.2015.542/785
که به تازگی منتشر شده.
پس احتمال داره که واکسن انفولانزا روی تیروئید تاثیر بگذاره ولی این یک مورد بود و نمیشه به همه نسبت داد.بستگی به شرایط زمینه ای فرد داره.
به نظر من این موضوع رو حتما به پزشک تون اطلاع بدید.
موفق باشید.

میثم شنبه 17 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 04:49 ب.ظ

سلام
میثم هستم 32 ساله
ممنونم که پاسخ میدید، مدتی پیش آزمایش هورمون های تیرویید ادم و T4 T3 نرمال بود ولی THS حدود 6 بود تست من با دستگاه انجام شده بود و آزمایش دستی نبود ANTI TPO هم 120 بود حدود یک ماه قرص لووکسین خوردن 50 میکرو گرم در روز الان TSH شده 2 و ANTITPO شده 60 روند درمان من به چه صورت هست آیا برای درمان و نرمال شده ANTI TPO راهی هست و یا نه از بعضی شنیدم تا آخر عمر باید قرص بخورم
لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام
من از همکارم سوال کردم ایشون گفتند که معمولا برای این سطح از TSH دارو داده نمیشه ، معمولا رژیم غذایی عنوان میشه.
در رابطه با Anti TPO یکی از عوامل کاهنده ی سطح آن ، همین قرص لووتیروکسین هست.
چگونه می توان Ab TPO را کاهش داد؟

بیماری خود ایمنی یک عامل محرک دارد که در هر فردی متفاوت است، ممکن است شخص به یکی از انها مبتلا شده و یا همزمان چند عامل محرک را داشته باشد. این عوامل محرک در مطالب انجمن امده اند و در اینده بیشتر در مورد انها صحبت خواهم کرد. مثل حساسیت به گلوتن، الرژی های غذایی، روده تحریک پذیر، روده چکه کن، عفونت ها، انگل ها، قارچ ها، ویرس ها، باکتری پیلوری، قارچ کاندیدا، ویروس اپشتین بایر، کمبود ویتامین د، عدم تعادل هورمون های جنسی، عدم تعادل قند خون، مصرف زیاد غذا های شیرین و کربو هیدرات ها،مصرف قرص های ضدبارداری، افزایش میزان استروژن، افزایش میزان تستوسترون و افزایش میزان سموم و الودگی ها مثل جیوه، سرب و غیره ... همه می توانند باعث بروز بیماری خود ایمن شوند.

بهترین راه برای کاهش میزان انتی بادی های TPO پیدا کردن علت زمینه ای و درمان ان است. پیدا کردن علت زمینه نه تنها برای کاهش Ab TPO مهم است بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری های خود ایمن نیز ضروری می باشد. متاسفانه پزشکان سنتی به صرف تجویز قرص لووتیروکسین بسنده کرده و به علت های زمینه نمی پردازند. به همین علت خیلی از مشکلات افرادی که به کم کاری تیروئید هاشیموتو مبتلا هستند برطرف نمی شود و در اینده با عوارض گونا گونی روبه رو خواهند شد. این کار مستلزم تلاش، هوشیاری، افزایش اگاهیتون نسبت به این بیماری و بیماری های همراه و صبر شماست.

در کنار ان موادی وجود دارند که می تواند به کاهش Ab TPO شما کم کنند، مهم ترین انها عبارت اند از:

1- ویتامین D . بهتر است ویتامین د خود را اندازه گرفته و در صورت کمبود زیر نظر پزشک در بهترین حالت قرار دهید بسیار موثر است.
2- کپسول های امگا 3 . چربی های امگا 3 برای تنظیم سیستم ایمنی بسیار مفید می باشند روزانه برحسب دستور پزشک می توانید مصرف نمایید.

3- مکمل گلوتاتیون. این مکمل قوی ترین انتی اکسیدان موجود می باشد که به ارامش سیستم ایمنی بسیار کمک می کند. قرص های این مکمل وجود دارد ولی به خوبی از طریق سیستم گوارش جذب نمی شود.اگر می توانید از خارج تهیه کنید کرم ان موجود می باشد که جذب ان بسیار بیشتر است. در اینترنت می توانید در خصوص افزایش میزان گلوتاتیون خود تحقیق نماید.

4- از مکمل های دیگر که در کاهش Ab TPO بسیار موثر است، مکمل سلنیوم می باشد که اثر ان توسط مقاله های مختلف به اثبات رسیده است.

5- مکمل روی یا زینک : در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می باشد.

6- قرص لووتیروکسین نیز به صورت غیر مستقیم Ab TPO را کاهش می دهد ولی مواظب باشید بیش از حد مجاز و دستور پزشک مصرف نکنید زیرا که علاوه بر ایجاد عوارض پرکاری، نسبت به هورمون های تیروئید مقاوم می شوید.

7- بطور کلی مصرف انتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش سموم بدن بسیار مفید می باشند.

پیشنهاد می کنم ضمن بررسی علت زمینه بیماری، با مشاوره توسط یک متخصص تغذیه و زیر نظر پزشک مجرب، مواد بالا را مصرف کرده و بعد از 2 الی 3 ماه Ab TPO خود را ازمایش نمایید. در صورت بهبودی و کاهش ان می توانید این مواد را ادامه دهید.
برای افرادی که کم کارتیروئید هستند قرص لووتیروکسین محتوی خود هورمون های تیروئید ی هست و دلیل مصرف این قرص هم نرمال شدن سوخت و ساز طبیعی بدن و زندگی روزمره هست.
موفق باشید

sanaz یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 10:32 ب.ظ

سلام خسته نباشید
Total T-4.......9.1
TSH......<0.05
Free-T4......16.2
TPO Ab.......103
این آزمایشم بعداز دوماه استفاده از لووتیروکسین گرفتم.جواب آزمایشم چطوره؟
قصد باردارب هم دارم

سلام . سلامت باشید
ما توی آزمایشگاه روش های مختلف اندازه گیری تست ها رو داریم ازجمله الایزا ، کمی لومینسانس ودستگاه گاما کانترو...... که هر کدوم کیت های مختلفی دارند و به همین دلیل محدوده ی نرمال آن ها هم با هم فرق داره .
درصورتی که محدوده طبیعی رو عنوان بفرمایید بهتر میشه تاثیر دارو رو دید.
ممنون

lili یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام
من ۲۶سالمه آزمایش tpo 887 بوده نرمال از۱_۱۶ بود آیا تا این اندازه درسته بوده آزمایشم؟
T.s.h 8/78 نرمالش از۰/۳۶_۵/۴

سلام
ما موارد بالا زیاد داریم . اگر تکرار بشه ضمن چند هفته ی آینده می تونه تایید کنه .البته طبق صلاح دید پزشکتون .پزشکتون احتمالا یک دوره دارو تجویز می کنند و بعد درخواست مجدد تست های تیروئید رو براتون خواهند داد تا ببینند که با این دوز دارو ،عملکرد تیروئید نرمال شده باشه.
البته TSH شما بالا هست و کم کاری تیروئید رو نشون میده .
پزشکتون قرص لووتیروکسین و رژیم غذایی رو بهتون پیشنهاد میده .
موفق باشید

sanaz دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 08:53 ب.ظ

سلام
Total T-4.......9.1 4.5-12.5
TSH......<0.05 0.3-4.84
Free-T4.......16.2 9-20
TPO Ab....103 <34negative
<34pasitive

سلام
همون طور که در آزمایش تون نشون می ده احتمالا دوز مصرفی اندکی بالا بوده و باعث شده که TSH شما کم بشه ،البته تغییری در تست ها ی T4 ایجاد نشده .
پزشک تون احتمالا کمی دوز دارو رو کاهش بده و برای بارداری قطعا باید با پزشکتون هماهنگ کنید که برای این باید سطح هورمون ها ثابت بشه.
لطفا دوز رو خودتون کاهش ندید . چون بنا به شرایط فیزیولوژیکتون پزشک تصمیم می گیره که دوز به چه اندازه باشه و ایشون تعیین می کنند.
موفق باشید

بهار دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 09:25 ق.ظ

سلام خسته نباشید
۲۹ سالم نتایج آزمایش:
FBS 106
Anti tpo 8 Up to34
FSH 3.6
Insulin 16.4 MicU/ml
Prolactin. 600

با سلام
FSH و LH هر دو تست هایی هستند که بهترین زمان انجام آزمایش شون در زمان 3-5 روز پریودی هست . که اگر در برگه آزمایشتون نگاه کنیدمی بینید محدوده های مختلفی برای زمان های مختلف داده. متناسب با زمانی که آزمایشتون رو انجام دادید به محدوده ی نرمالش نگاه کنید.
کلا تست FSH و LH برای بررسی نارسایی غدد جنسی ، بررسی ناباروری و تشخیص یائسگی استفاده میشه.
پرولاکتین اگر درست نوشته باشید و 600 باشه ، مقدار بالایی هست البته این تست پرولاکتین در اثر استرس ناشی از بیماری و جراحی یا حتی ترس از آزمایش خون و همین طور یکسری از داروها مثل آنتی هیستامین - قرص ضد بارداری - استروژن و .. افزایش پیدا می کنه .
البته تحریک سینه ، بارداری - شیردهی - استرس و ورزش هم می تونند باعث افزایش ناگهانی پرولاکتین بشوند.
سطو ح بالای پرولاکتین در گالاکتوره یعنی خروج شیر از سینه ، آمنوره یعنی قطع قاعدگی ، کم کاری تیروئید به دلیل سطح بالای هورمون TRH ، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO - تومور هیپوفیزی مترشحه پرولاکتین (معمولا خوش خیم ) و... می تواند باشد.
البته موضوعی که نباید نادیده گرفته بشه خطای آزمایشگاه در ارایه نتایج هست.
پیشنهاد می کنم مجدد تست رو در شرایط کاملا بدون استرس و بدون تحریک سینه انجام بدید و با نتایح قبلی مقایسه کنید .
برای انسولین لطفا محدوده نرمال رو هم ذکر کنید.
کلیه نتایج آزمایشات رو با پزشک تون مورد بررسی قرار بدید . چون ایشون با شرایط بالینی شما چک می کنند.
موفق باشید

هدی سادات دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 05:05 ب.ظ

با سلام تست ما جواب Anti tpo رو 22 نشون داده این نشون دهنده چیست؟؟
آیا نرمال است؟

با سلام و وقت به خیر .
Anti -TPO رو باید در برگه آزمایش ببینید محدوده ی نرمالش(refrence range) یا حد نرمالش (cut off) به چه شکل هست. به دلیل این که این تست با روش های مختلفی در آزمایشگاه اندازه گیری میشه.
موفق باشید

افشین سه‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:54 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید .
ببخشید مزاحم شدم اما نکته ای فکر مرا مشغول ساخته و باعث نگرانی زیاد شده .
ما دارای فرزند دختر با سن 13 سال و 3 ماه میباشیم . سه روز پیش دکتر آشنا برای ایشان آزماش و چک آپ کامل نوشتند و انجام داد . ظاهرا همه چیز نرمال است بجز آزمایش Anti Thyroid peroxidase که طبق نتیجه ، نرمال آن باید بین 20 -5 باشد در حالی که نتیجه دخترم 29.4 است یعنی حدود 47 درصد از ماکسیمم بیشتر و 137 درصد از متوسط آن بیشتر . ضمنا وزنش هم مدام رو به افزایش اس و الان با این سن 77 کیلو میباشد . لطفا در صورت امکان فوری از طریق ایمیل به من جواب دهید . با سپاس و امتنان فراوان افشین .

با سلام و وقت به خیر .
Anti TPO بالا این احتمال رو می ده که در آینده کم کاری تیروئید حادث بشه . البته نه %100. مواردی هم هست که با آنتی TPO بالای 200 و سن بالای 60 سال که هنوز کم کاری ایجاد نشده و به عنوان یوتیروئید محسوب میشه.
اول از همه وزن ایشون باید کاهش پیدا کنه .
طبق گفته ی خودتون سایر تست ها نرمال بودند . پس جای نگرانی وجود نداره.
در تشخیص کم کاری تیروئید مهم اول از همه تست TSH و بعد از اون T4 هست .
نگران نباشید ولی با توجه به سن شون حتما باید وزن شون پایین بیاد .
باید یک سری ریسک فاکتورها رو کاهش بدید.
طبق گفته ی پزشک تون عمل کنید و می تونید برای اطمینان خاطرتون چک آپ تیروئید ی رو برای ایشون انجام بدید و آزمایشات قبلی رو نگه دارید و روند اون رو کنتر ل کنید.جای نگرانی نیست ولی حتما با پزشکتون مشورت کنید.
البته پزشکان هیچ درمانی برای این سطح Anti-TPO انجام نمی دهند . به بالاتر از این کنترل رژیم غذایی می دن.
موفق باشید

آرام دوشنبه 15 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 01:10 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
من ٣١ ساله هستم و قصد باردارى دارم، در آزمایشات قبل از باردارى متوجه شدم که anti tpo ٢٢ بوده و رنج نرمالش کمتر از ٥ هست، بقیه فاکتورهاى تیروئید همه در رنج نرمال بودند، دکتر لووتیروکسین رو یک روز درمیان نصف قرص تجویز کرد، اما نگرانم بابت مقدار بالاى anti tpo، ممنون میشم اگر زود جوابم رو بدید، خیلى نگرانم ، البته من گواتر کوچکى هم دارم که دکتر سال گذشته گفتن که احتیاجى به دارو نداره. حالا با این اوصاف میتونم این ماه اقدام به باردارى کنم ؟ممنون

سلام پاسخ شما هم مشابه است ، سلام. مرسی
تحقیقات نشون داده که ارتباط معنی داری بین مشکلات بارداری خصوصا در ماههای اول من جمله سقط زودرس و anti TPO وجود داره. پس باید قبل از اقدام به بارداری حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

الهام پنج‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 02:14 ب.ظ

باعرض سلام و روزبخیر
به تازکی آزمایش tpo دادم و جواب 286بود،احساس میکنم خیلی خطرناک باید باشه... درمانش چیه؟ راستی دوسال پیش یه سقط اورژانسی داشتم، امکان داره بخاطر tpoبالا بوده باشه؟
متشکر میشم زودتر بهم جواب بدین.
26ساله هستم و فرزند ندارم، این آزمایش برا بارداری سال اینده دادم

سلام
تحقیقات نشون داده که ارتباط معنی داری بین مشکلات بارداری خصوصا در ماههای اول من جمله سقط زودرس و anti TPO وجود داره. پس باید قبل از اقدام به بارداری حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

محمد دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 08:33 ب.ظ

سلام و تشکر
تیروئید سمی چیست

سلام
اگر منظورتون گواتر مولتی ندولار سمی باشه ، در اصل در اسکن تیروئید مناطقی از افزایش یا کاهش جذب دیده میشه ( ندول تیروئید افزایش جذب و سایر مناطق کاهش جذب را نشان می دهند ).
علایم به صورت گواتر ، پرکاری تیروئید تحت بالینی . بیماران مبتلا معمولا مسن هستند و با علایم تپش قلب - تاکی کاردی - عصبی بودن-لرزش - یا کاهش وزن
سطح TSH پایین است
سطحT4 غیر متصل طبیعی یا اندکی افزایش دارد .
افزایش سطح T3 غالبا بیشتر از تفزایش T4 است.
درمان : داروهای ضد تیروئید ی عملکرد تیروئید را به حالت طبیعی در می اورند .
درمان طولانی مدت است .استفاده از یدر ادیو اکتیو درمان انتخابی است و به کار بردن ان در قسمت های خودکار تیروئید را درمان کرده و موجب کاهش حجم گواتر می شود
با این حال پس از درمان معمولا مقداری از حالت خودکاری باقی می ماند که احتمالا به دلیل وجود نواحی متعددخودکاری است که پس از درمان سایر نواحی خودکاربه وجود می ایند.
بنابراین ممکن است درمان بیشتر باید رادیو اکتیو لازم باشد.
به کمک جراحی می توان تیروتوکسیکوز زمینه ای و گواتر بیمار را به صورت قطعی درمان کرد.قبل از عمل جراحی باید با استفاده از دارو های ضد تیروئید ، بیماران را به حالت یوتیروئید درآورد.
عمده توضیحات ذکر شده از کتاب هاریسون " بیماری های غدد و متابولیسم 2015

@F@ جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:44 ق.ظ

سلام خسته نباشید
سن :
Anti tpo من 1024 هست درصورتی که باید بین 1 تا 16 باشه و anti تریگلوبولینم هم 650هست آیا این علائم خطرناک است؟؟؟

سلام سلامت باشید . تست های تیروئیدتون چطوره؟ کم کاری تیروئید دارید یا پرکاری؟ معمولا بالا بودن سطح این دو نشونه واکنش بدن نسبت به خود غده تیروئید هست (خودایمنی) . حتما باید تحت نظر پزشک غدد باشید که در صورت بروز علایم کم یا پرکاری تیروئید بتونید اونو کنترل کنید. قابل کنترل هست . ولی سطح اینا کم نمیشه و مهم سطح TSH هست .چون TSH کارکرد تیروئید رو نشون میده .اون دو ازمایش میگن یک خودایمنی هست .
یعنی وجود آنتی بادی علیه تیروگلوبولین و Anti TPOنشانه ردپای سیستم ایمنی است . پس تایید میشه که در این نوع کم کاری تیروئید ، سیستم ایمنی دخیل است .
مقادیر فوق با شد ت کم کاری ارتباطی ندارد ولی وجودشون به تشخیص کمک می کند .
در مجموع ، تیتر انتی بادی ها در تیروئیدیت هاشیموتو بالا است .

@F@ جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام وقتتون بخیر ممنون بابت پاسختون
بله من تیروئیدم کم کار (نرمال 0/4 _4/3 اما از من 8/2 بود ) دکتر برام داروی تیروئید نوشتند اما در آزمایشات سری جدیدم دیگه آنتی بادی هارو ننوشتند پس یعنی بالا بودن این دوتا هیچ خطری نداره ؟؟؟

سلام
خواهش می کنم .پس شما کم کاری تیروئید هاشیموتو دارید . جای نگرانی نیست ولی حتما باید تحت نظر دکترتون بمونید . مصرف درست داروی لووتیروکسین سر ساعت و مصرف همیشگی میتونه یه کنترل ثابتی به شما بده .
معمولا Anti tpo -Anti thyroglobulin ی کاهش پیدا نمی کنند. ولی دونستنشون برای پزشک برای تشخیص علت ابتلا و ... لازم هست .
راجع به خطراتش به نظرم بهتر هست با پزشکتون مشورت بفرمایید چون در هر صورت این آنتی بادی ها علیه بافت خود غده تیروئید هستن و می تونن باعث تخریب و ازبین بردن بافت بشن. برای همین هست که باید مداوم تحت نظر پزشک باشید.
چون بیماری های خود ایمنی تیروئید قابلیت پیشرفت دارند و روی بارداری، سقط جنین و زایمان زودرس موثر هستند ، بنابراین باید در خانم ها حتما مورد بررسی قرار بگیره .
یکی از دلایل بارداری های ناموفق بالا بودن آنتی بادی های تیروئید است .در صورتی که سطح این آنتی بادی ها و بیماری هاشیموتو قبل از بارداری کنترل بشه امکان بارداری موفق هست.
Anti tpo در مادران باردار می تونه مشکلات زیادی برای بچه ها خصوصا اختلالات رفتاری ایجاد کنه .Anti tpo مادر در طی سه ماهه سوم بارداری می تونه به شنوایی بچه آسیب برسونه و باعث کم شنوایی بچه بشه. همین طور نقص حرکتی در بچه هایی دیده شده است که سطح Anti tpo در نیمی از بارداری مادر بالا رفته است.
آنتی بادی های تیروئید TPO در رشد مغز جنین و بافت عصبی اثر می گذاره که نتیجه آن تاخیر در یادگیری و پایین بودن آی کیو کودک است.

نکویی یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام تست Anti Thyroid Peroxidase دادم و 0.8 بود ( کمتر از 1 ) .
لطفا تفسیر کنید . ممنونم

با سلام و عذر خواهی به خاطر تاخیر در پاسخ
این که می فرمایید نرمال هست. طبیعی هست .

پری چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 10:33 ق.ظ

درود برشما ،میزان tsh،t3,t4 نرمال است ،اما میزان anti tg 157 است که باید زیر 100 باشد و anti tpo باید تا 50 باشد که در ازمایش 45 شده ،دکتر با توجه به اینکه tsh 2.3 ودر رنج نرمال می باشد ،دکتر برایم روزانه یک چهارم قرص لووتیروکسین تجویز کردند به منظور پایین امدن انتی بادی ولی نگرانی من از جانب پرکار شدن تیرویید در اینده است و در ضمن بنده قصد بارداری هم دارم

با سلام و عذرخواهی به خاطر تاخیر در پاسخ
چون گفتید قصد بارداری دارید من سرچ کردم و این مقاله رو دیدم
http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=50266
نتایج مطالعه اخیر مشخص نمود که رابطه معنی دار بین سطح anti TG و anti TPO و ناباروری در زنان وجود دارد که با بعضی مطالعات انجام شده همخوانی دارد که می تواند در امر ناباروری دخیل باشد. لذا پیشنهاد می شود. برای کلیه زنان نابارور که علت بیماری آنها مشخص نشده است. این دو آنتی بادی در سرم اندازه گیری شود و در صورت بالا بودن آنها درمان لازم انجام گیرد.
این چیزی بود که در مقاله به اون اشاره شده بود.
علت تجویز لووتیروکسین هم به همین دلیل بوده .

ببینید در صورت کنترل و تحت نظر پزشک بودن جای نگرانی نیست.
شیوع اختلالات تیروئید الان بسیار زیاد شده و اکثر مراجعه کنندگان متخصصین غدد رو این اختلال تشکیل داده.
فقط کافیه شما تحت نظر پزشک تون باشد ، مرتب تیروئید تون رو چک کنید و از عوامل تشدید کننده دور باشید.
موفق باشید

ندا پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 02:30 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید دختری 20ساله هستم.من مبتلا به کم کاری تیرویید هستم با قرص کنترل شد هنگامی که نرمال شد یه مدت 1سال قرص نخوردم و دوباره تیروییدم کم کار شد احساس درد در گلو میکردم که با سونوگرافی مشخص شد در لوب راست تیرویید گره ای 8میلی متری وجود دارد دکتر متخصص که رفتم گفت 6ماه قرص مصرف کن و بعد مجددا آزمایش و سونوگرافی انجام بده.الان که آزمایش تیرویید دادم طبیعی شده اما یه آپشن دیگه که هیچ گاه اندازه گیری نکرده بودمم در آزمایش اسن دفعه اندازه گیری شد تیرویید پروکسیداز Abکه یک عدد کاملا غی طبیعی بود یعنی 1300میخواستم دلیلشو بدونم.خواهرم هم همین جور هست فقط با تفاوت اینکه TSHخواهرم بالا هست و تیرویید پروکسیداز Abخواهرم هم 1300نشون داده شده سابقه بیماری تیروییدی هم اصلا در خانواده به جز من و خواهرم نداشتیم سن خواهرم هم 23است .با تشکر

با سلام و عذر خواهی به خاطر تاخیر در پاسخ
tpo همان آنزیم تیروئید پروکسیداز است که در غده تیروئید کمک می کند ید به تیروزین متصل شده و هورمون های T4و T3 تولید شوند. هنگامی که به بیماری خود ایمنی هاشیموتو مبتلا می شویم، سلول های دفاعی ما مثل گلبول های سفید بر علیه غده تیروئید انتی بادی یا پادتن ترشح می کنند، ازجمله علیه این انزیم یعنی TPO هم پادتن ترشح می کنند تا ان را ازبین ببرند. پس وقتی ازمایش TPO می دهیم درواقع داریم انتی بادی های تیروئید پراکسیداز را اندازه میگیریم: یعنی (Ab TPO) .
میزان این انتی بادی در افراد سالم باید زیر 35 باشد. هنگامی که از این مقدار فرا تر رود، نشان دهنده ان است که شما به بیماری خود ایمنی تیروئید یا همان هاشیموتو مبتلا شده اید. یعنی سیستم ایمنی شما بر علیه سلول های خود فعال شده و در حال مبارزه با انها است. بالا بودن TPO Ab می تواند دردسر هایی برای افراد ایجاد کند از جمله سقط های مکرر و ناباروری... برای باروری موفق و قبل از حاملگی باید میزان TPO Ab را زیر نظر پزشک مجرب کاهش داد تا ریسک بارداری را پایین اورد.
چگونه می توان Ab TPO را کاهش داد؟
بیماری خود ایمنی یک عامل محرک دارد که در هر فردی متفاوت است، ممکن است شخص به یکی از انها مبتلا شده و یا همزمان چند عامل محرک را داشته باشد.
این عوامل محرک : مثل حساسیت به گلوتن، الرژی های غذایی، روده تحریک پذیر، روده چکه کن، عفونت ها، انگل ها، قارچ ها، ویرس ها، باکتری پیلوری، قارچ کاندیدا، ویروس اپشتین بایر، کمبود ویتامین د، عدم تعادل هورمون های جنسی، عدم تعادل قند خون، مصرف زیاد غذا های شیرین و کربو هیدرات ها،مصرف قرص های ضدبارداری، افزایش میزان استروژن، افزایش میزان تستوسترون و افزایش میزان سموم و الودگی ها مثل جیوه، سرب و غیره ... همه می توانند باعث بروز بیماری خود ایمن شوند.

بهترین راه برای کاهش میزان انتی بادی های TPO پیدا کردن علت زمینه ای و درمان ان است. پیدا کردن علت زمینه نه تنها برای کاهش Ab TPO مهم است بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری های خود ایمن نیز ضروری می باشد. متاسفانه پزشکان سنتی به صرف تجویز قرص لووتیروکسین بسنده کرده و به علت های زمینه نمی پردازند. به همین علت خیلی از مشکلات افرادی که به کم کاری تیروئید هاشیموتو مبتلا هستند برطرف نمی شود و در اینده با عوارض گونا گونی روبه رو خواهند شد. این کار مستلزم تلاش، هوشیاری، افزایش اگاهیتون نسبت به این بیماری و بیماری های همراه و صبر شماست.

در کنار ان موادی وجود دارند که می تواند به کاهش Ab TPO شما کم کنند، مهم ترین انها عبارت اند از:

1- ویتامین D . بهتر است ویتامین د خود را اندازه گرفته و در صورت کمبود زیر نظر پزشک در بهترین حالت قرار دهید بسیار موثر است.
2- کپسول های امگا 3 . چربی های امگا 3 برای تنظیم سیستم ایمنی بسیار مفید می باشند روزانه برحسب دستور پزشک می توانید مصرف نمایید.

3- مکمل گلوتاتیون. این مکمل قوی ترین انتی اکسیدان موجود می باشد که به ارامش سیستم ایمنی بسیار کمک می کند. قرص های این مکمل وجود دارد ولی به خوبی از طریق سیستم گوارش جذب نمی شود.اگر می توانید از خارج تهیه کنید کرم ان موجود می باشد که جذب ان بسیار بیشتر است. در اینترنت می توانید در خصوص افزایش میزان گلوتاتیون خود تحقیق نماید.

4- از مکمل های دیگر که در کاهش Ab TPO بسیار موثر است، مکمل سلنیوم می باشد که اثر ان توسط مقاله های مختلف به اثبات رسیده است.

5- مکمل روی یا زینک : در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می باشد.

6- قرص لووتیروکسین نیز به صورت غیر مستقیم Ab TPO را کاهش می دهد ولی مواظب باشید بیش از حد مجاز و دستور پزشک مصرف نکنید زیرا که علاوه بر ایجاد عوارض پرکاری، نسبت به هورمون های تیروئید مقاوم می شوید.

7- بطور کلی مصرف انتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش سموم بدن بسیار مفید می باشند.

پیشنهاد می کنم ضمن بررسی علت زمینه بیماری، با مشاوره توسط یک متخصص تغذیه و زیر نظر پزشک مجرب، مواد بالا را مصرف کرده و بعد از 2 الی 3 ماه Ab TPO خود را ازمایش نمایید. در صورت بهبودی و کاهش ان می توانید این مواد را ادامه دهید.
مطالب فوق برگرفته از http://kamkarii.rozblog.com/Forum/Post/2

نیلوفر یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام وخسته نباشید دخترى ١٠ ساله دارم به ازمایشگاه مراجعه کردم tsh/ 7.32 و t4/7.81 وtpo/118 ایا نیاز به درمان هست ؟ ایا این رنج نرمال هست براى این سن؟ رنج نرمال ازمایشگاه براى t4 /4-12 و براى tsh /0.35-5.6 و tpo/0-30 هست ، ممنون میشم جواب بدید

با سلام و عذر خواهی به خاطر تاخیر در پاسخ
ایشون کم کاری تیروئید هاشیموتو دارند.
امروزه آمار ابتلا به اختلالات تیروئید بنا به دلایل مختلفی زیاد شده.
قطعا تحت نظر پزشک باشند ایشون ومرتب چک اپ انجام دهند.
در بیماری خود ایمنی هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن بر علیه انزیم TPO انتی بادی یا پادتن ترشح می کند که در نتیجه موجب تخریب TPO می شود. وجود این انتی بادی ها (TPO Ab)در افراد، نشان دهنده مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی هاشیموتو می باشد.
در خصوص کم کاری هاشیموتو باید توجه داشت که این بیماری در اصل یک بیماری خود ایمن می باشد، یعنی سیستم ایمنی بر علیه سلول های بدن پادتن ترشح کرده و به انها حمله می کند. به عبارت دیگر غده تیروئید سالم است، ولی نقص در سیستم ایمنی باعث تخریب تیروئید می شود. بنابراین علاوه بر تیروئید باید سیستم ایمنی را هم تحت درمان قرارداد. برای بروز هاشیموتو وجود زمینه ژنتیک و محرک بیرونی همزمان ضروری می باشد. یعنی اگر زمینه ژنتیک وجود داشته باشد ولی محرک بیرونی نباشد، ژن هاشیموتو خاموش می ماند و بروز نمی کند. اما محرک ها چیستند؟ تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص شده این عوامل عبارت اند از: کمبود ویتامین د، ویروس ها، انگل ها، عفونت های مزمن، روده چکه کن، سندرم روده تحریک پذیر، باکتری پیلوری، ویروس اپشتین بار، استرس های مزمن، الودگی هوا، مسمومیت ها، فلزات سنگین،حساسیت به گلوتن، حساسیت به سایر مواد غذایی، ضعیف بودن رژیم غذایی(استفاده از فست فود ها و مواد غذایی اماده) و غیره



تیروئیدیت هاشیموتو، شایع ترین علت هیپوتیروئیدیسم در کودکان و بزرگسالان است. تظاهر کلینیکی بیماری به سه شکل هیپوتیروئید، یوتیروئید و به طور نادر هیپرتیروئید می باشد.
برای مطالعه بیشتر مقالات مشابه رو می تونید سرچ کنید:
http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=72254

سمانه پنج‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 02:42 ب.ظ

سلام
با تشکر از اینکه وقت می گذارید

ازمایش اخیر بنده antitpo:467و tsh:2.93 وt3:1.5و t4: 9.8 می باشد با توجه به تو رنج بودن tsh,t3,t4و بالا بودن anti tpo می خواستم بدونم جای نگرانی داره ؟!! علتش چی می تونه باشه؟!وچه رژیم غذایی باید داشته باشم
ممنون

با سلام و عذر خواهی به خاطر تاخیر در پاسخ
به نظرم توضیحات این سایت کافی باشند.لینک رو براتون میگذرام:
http://kamkarii.rozblog.com/Forum/Post/2

البته شما کم یا پرکاری تیروئید ندارید.
همراه گرامی همانطور که میدانید انزیم TPO انزیمی است که در غده تیرئید با اتصال ید به تیروزین، به ساخت هورمون های T4 و T3 کمک می کند. در بیماری خود ایمنی هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن بر علیه انزیم TPO انتی بادی یا پادتن ترشح می کند که در نتیجه موجب تخریب TPO می شود. وجود این انتی بادی ها (TPO Ab)در افراد، نشان دهنده مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی هاشیموتو می باشد. همچنین بالا بودن میزان ان خطر سقط مکرر، زایمان زودرس، کمکاری پس از زایمان را در خانم ها افزایش می دهد. میزان طبیعی ان باید زیر 35 باشد. هرچه میزان Ab TPO به میزان طبیعی نزدیک تر باشد، ریسک بارداری را پایین می اورد. بنا براین بهتر است زیر نظر پزشک تا انجا که ممکن است Ab TPO را پایین اورد.
در خصوص کم کاری هاشیموتو باید توجه داشت که این بیماری در اصل یک بیماری خود ایمن می باشد، یعنی سیستم ایمنی بر علیه سلول های بدن پادتن ترشح کرده و به انها حمله می کند. به عبارت دیگر غده تیروئید سالم است، ولی نقص در سیستم ایمنی باعث تخریب تیروئید می شود. بنابراین علاوه بر تیروئید باید سیستم ایمنی را هم تحت درمان قرارداد. برای بروز هاشیموتو وجود زمینه ژنتیک و محرک بیرونی همزمان ضروری می باشد. یعنی اگر زمینه ژنتیک وجود داشته باشد ولی محرک بیرونی نباشد، ژن هاشیموتو خاموش می ماند و بروز نمی کند. اما محرک ها چیستند؟ تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص شده این عوامل عبارت اند از: کمبود ویتامین د، ویروس ها، انگل ها، عفونت های مزمن، روده چکه کن، سندرم روده تحریک پذیر، باکتری پیلوری، ویروس اپشتین بار، استرس های مزمن، الودگی هوا، مسمومیت ها، فلزات سنگین،حساسیت به گلوتن، حساسیت به سایر مواد غذایی، ضعیف بودن رژیم غذایی(استفاده از فست فود ها و مواد غذایی اماده) و غیره
همان طور که می دانید tpo همان آنزیم تیروئید پروکسیداز است که در غده تیروئید کمک می کند ید به تیروزین متصل شده و هورمون های T4و T3 تولید شوند. هنگامی که به بیماری خود ایمنی هاشیموتو مبتلا می شویم، سلول های دفاعی ما مثل گلوبول های سفید بر علیه غده تیروئید انتی بادی یا پادتن ترشح می کنند، ازجمله علیه این انزیم یعنی TPO هم پادتن ترشح می کنند تا ان را ازبین ببرند. پس وقتی ازمایش TPO می دهیم درواقع داریم انتی بادی های تیروئید پراکسیداز را اندازه میگیریم: یعنی (Ab TPO) .


میزان این انتی بادی در افراد سالم باید زیر 35 باشد. هنگامی که از این مقدار فرا تر رود، نشان دهنده ان است که شما به بیماری خود ایمنی تیروئید یا همان هاشیموتو مبتلا شده اید. یعنی سیستم ایمنی شما بر علیه سلول های خود فعال شده و در حال مبارزه با انها است. بالا بودن TPO Ab می تواند دردسر هایی برای افراد ایجاد کند از جمله سقط های مکرر و ناباروری... برای باروری موفق و قبل از حاملگی باید میزان TPO Ab را زیر نظر پزشک مجرب کاهش داد تا ریسک بارداری را پایین اورد.


حالا سوال این جاست چگونه می توان Ab TPO را کاهش داد؟

اگر مطالب انجمن را پیگیری کرده باشید متوجه می شوید که بیماری خود ایمنی یک عامل محرک دارد که در هر فردی متفاوت است، ممکن است شخص به یکی از انها مبتلا شده و یا همزمان چند عامل محرک را داشته باشد. این عوامل محرک در مطالب انجمن امده اند و در اینده بیشتر در مورد انها صحبت خواهم کرد. مثل حساسیت به گلوتن، الرژی های غذایی، روده تحریک پذیر، روده چکه کن، عفونت ها، انگل ها، قارچ ها، ویرس ها، باکتری پیلوری، قارچ کاندیدا، ویروس اپشتین بایر، کمبود ویتامین د، عدم تعادل هورمون های جنسی، عدم تعادل قند خون، مصرف زیاد غذا های شیرین و کربو هیدرات ها،مصرف قرص های ضدبارداری، افزایش میزان استروژن، افزایش میزان تستوسترون و افزایش میزان سموم و الودگی ها مثل جیوه، سرب و غیره ... همه می توانند باعث بروز بیماری خود ایمن شوند.

بهترین راه برای کاهش میزان انتی بادی های TPO پیدا کردن علت زمینه ای و درمان ان است. پیدا کردن علت زمینه نه تنها برای کاهش Ab TPO مهم است بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری های خود ایمن نیز ضروری می باشد. متاسفانه پزشکان سنتی به صرف تجویز قرص لووتیروکسین بسنده کرده و به علت های زمینه نمی پردازند. به همین علت خیلی از مشکلات افرادی که به کم کاری تیروئید هاشیموتو مبتلا هستند برطرف نمی شود و در اینده با عوارض گونا گونی روبه رو خواهند شد. این کار مستلزم تلاش، هوشیاری، افزایش اگاهیتون نسبت به این بیماری و بیماری های همراه و صبر شماست.

در کنار ان موادی وجود دارند که می تواند به کاهش Ab TPO شما کم کنند، مهم ترین انها عبارت اند از:

1- ویتامین D . بهتر است ویتامین د خود را اندازه گرفته و در صورت کمبود زیر نظر پزشک در بهترین حالت قرار دهید بسیار موثر است.
2- کپسول های امگا 3 . چربی های امگا 3 برای تنظیم سیستم ایمنی بسیار مفید می باشند روزانه برحسب دستور پزشک می توانید مصرف نمایید.

3- مکمل گلوتاتیون. این مکمل قوی ترین انتی اکسیدان موجود می باشد که به ارامش سیستم ایمنی بسیار کمک می کند. قرص های این مکمل وجود دارد ولی به خوبی از طریق سیستم گوارش جذب نمی شود.اگر می توانید از خارج تهیه کنید کرم ان موجود می باشد که جذب ان بسیار بیشتر است. در اینترنت می توانید در خصوص افزایش میزان گلوتاتیون خود تحقیق نماید.

4- از مکمل های دیگر که در کاهش Ab TPO بسیار موثر است، مکمل سلنیوم می باشد که اثر ان توسط مقاله های مختلف به اثبات رسیده است.

5- مکمل روی یا زینک : در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می باشد.

6- قرص لووتیروکسین نیز به صورت غیر مستقیم Ab TPO را کاهش می دهد ولی مواظب باشید بیش از حد مجاز و دستور پزشک مصرف نکنید زیرا که علاوه بر ایجاد عوارض پرکاری، نسبت به هورمون های تیروئید مقاوم می شوید.

7- بطور کلی مصرف انتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش سموم بدن بسیار مفید می باشند.

پیشنهاد می کنم ضمن بررسی علت زمینه بیماری، با مشاوره توسط یک متخصص تغذیه و زیر نظر پزشک مجرب، مواد بالا را مصرف کرده و بعد از 2 الی 3 ماه Ab TPO خود را ازمایش نمایید. در صورت بهبودی و کاهش ان می توانید این مواد را ادامه دهید.

@F@ پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 11:35 ق.ظ

خیلی خیلی خیلی ممنوووونم از پاسخ هاتون

خواهش می کنم.موفق باشید

عاطفه پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 03:18 ب.ظ

سلام من به تازگی کلیه ازمایشات قبل بارداری دادم قسمتtsh نرمال بوده ولی anti _tpo (clia) ۴۲.۴۵ بوده که حالت نرمال بین ۱_۱۶
این مساله نگرانم کرده خواهشا راهنمایی کنید ممنون

با سلام
توضیحات این سایت فکر می کنم کامله براتون میذارم:
http://kamkarii.rozblog.com/Forum/Post/2
سلام همراه گرامی. اصلا نگران نباشید چون هر مشکلی یک راه حلی داره، فقط باید با صبر و حوصله راه حل ان را پیدا کنید. سوالی که مطرح فرمودید کمی پیچیده است و توضیحات زیادی نیاز دارد که در چند خط نمی توان گفت، اما سعی میکنم به صورت مختصر توضیح دهم.

همان طور که می دانید tpo همان آنزیم تیروئید پروکسیداز است که در غده تیروئید کمک می کند ید به تیروزین متصل شده و هورمون های T4و T3 تولید شوند. هنگامی که به بیماری خود ایمنی هاشیموتو مبتلا می شویم، سلول های دفاعی ما مثل گلوبول های سفید بر علیه غده تیروئید انتی بادی یا پادتن ترشح می کنند، ازجمله علیه این انزیم یعنی TPO هم پادتن ترشح می کنند تا ان را ازبین ببرند. پس وقتی ازمایش TPO می دهیم درواقع داریم انتی بادی های تیروئید پراکسیداز را اندازه میگیریم: یعنی (Ab TPO) .


میزان این انتی بادی در افراد سالم باید زیر 35 باشد. هنگامی که از این مقدار فرا تر رود، نشان دهنده ان است که شما به بیماری خود ایمنی تیروئید یا همان هاشیموتو مبتلا شده اید. یعنی سیستم ایمنی شما بر علیه سلول های خود فعال شده و در حال مبارزه با انها است. بالا بودن TPO Ab می تواند دردسر هایی برای افراد ایجاد کند از جمله سقط های مکرر و ناباروری... برای باروری موفق و قبل از حاملگی باید میزان TPO Ab را زیر نظر پزشک مجرب کاهش داد تا ریسک بارداری را پایین اورد.


حالا سوال این جاست چگونه می توان Ab TPO را کاهش داد؟

اگر مطالب انجمن را پیگیری کرده باشید متوجه می شوید که بیماری خود ایمنی یک عامل محرک دارد که در هر فردی متفاوت است، ممکن است شخص به یکی از انها مبتلا شده و یا همزمان چند عامل محرک را داشته باشد. این عوامل محرک در مطالب انجمن امده اند و در اینده بیشتر در مورد انها صحبت خواهم کرد. مثل حساسیت به گلوتن، الرژی های غذایی، روده تحریک پذیر، روده چکه کن، عفونت ها، انگل ها، قارچ ها، ویرس ها، باکتری پیلوری، قارچ کاندیدا، ویروس اپشتین بایر، کمبود ویتامین د، عدم تعادل هورمون های جنسی، عدم تعادل قند خون، مصرف زیاد غذا های شیرین و کربو هیدرات ها،مصرف قرص های ضدبارداری، افزایش میزان استروژن، افزایش میزان تستوسترون و افزایش میزان سموم و الودگی ها مثل جیوه، سرب و غیره ... همه می توانند باعث بروز بیماری خود ایمن شوند.

بهترین راه برای کاهش میزان انتی بادی های TPO پیدا کردن علت زمینه ای و درمان ان است. پیدا کردن علت زمینه نه تنها برای کاهش Ab TPO مهم است بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری های خود ایمن نیز ضروری می باشد. متاسفانه پزشکان سنتی به صرف تجویز قرص لووتیروکسین بسنده کرده و به علت های زمینه نمی پردازند. به همین علت خیلی از مشکلات افرادی که به کم کاری تیروئید هاشیموتو مبتلا هستند برطرف نمی شود و در اینده با عوارض گونا گونی روبه رو خواهند شد. این کار مستلزم تلاش، هوشیاری، افزایش اگاهیتون نسبت به این بیماری و بیماری های همراه و صبر شماست.

در کنار ان موادی وجود دارند که می تواند به کاهش Ab TPO شما کم کنند، مهم ترین انها عبارت اند از:

1- ویتامین D . بهتر است ویتامین د خود را اندازه گرفته و در صورت کمبود زیر نظر پزشک در بهترین حالت قرار دهید بسیار موثر است.
2- کپسول های امگا 3 . چربی های امگا 3 برای تنظیم سیستم ایمنی بسیار مفید می باشند روزانه برحسب دستور پزشک می توانید مصرف نمایید.

3- مکمل گلوتاتیون. این مکمل قوی ترین انتی اکسیدان موجود می باشد که به ارامش سیستم ایمنی بسیار کمک می کند. قرص های این مکمل وجود دارد ولی به خوبی از طریق سیستم گوارش جذب نمی شود.اگر می توانید از خارج تهیه کنید کرم ان موجود می باشد که جذب ان بسیار بیشتر است. در اینترنت می توانید در خصوص افزایش میزان گلوتاتیون خود تحقیق نماید.

4- از مکمل های دیگر که در کاهش Ab TPO بسیار موثر است، مکمل سلنیوم می باشد که اثر ان توسط مقاله های مختلف به اثبات رسیده است.

5- مکمل روی یا زینک : در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می باشد.

6- قرص لووتیروکسین نیز به صورت غیر مستقیم Ab TPO را کاهش می دهد ولی مواظب باشید بیش از حد مجاز و دستور پزشک مصرف نکنید زیرا که علاوه بر ایجاد عوارض پرکاری، نسبت به هورمون های تیروئید مقاوم می شوید.

7- بطور کلی مصرف انتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش سموم بدن بسیار مفید می باشند.

پیشنهاد می کنم ضمن بررسی علت زمینه بیماری، با مشاوره توسط یک متخصص تغذیه و زیر نظر پزشک مجرب، مواد بالا را مصرف کرده و بعد از 2 الی 3 ماه Ab TPO خود را ازمایش نمایید. در صورت بهبودی و کاهش ان می توانید این مواد را ادامه دهید.

Sh پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام من ۱۶سالمه و ازمایش که دادم مقدار anti TPO 375 هستش یعنی چی؟ هنوز به دکتر نشون ندادم

با سلام
آنزیم TPO انزیمی است که در غده تیروئید با اتصال ید به تیروزین(تیروزین یک اسید آمینه است)، به ساخت هورمون های T4 و T3 کمک می کند. در بیماری خود ایمنی هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن بر علیه انزیم TPO انتی بادی یا پادتن ترشح می کند که در نتیجه موجب تخریب TPO می شود. وجود این انتی بادی ها (TPO Ab)در افراد، نشان دهنده مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی هاشیموتو می باشد. همچنین بالا بودن میزان ان خطر سقط مکرر، زایمان زودرس، کمکاری پس از زایمان را در خانم ها افزایش می دهد. میزان طبیعی ان باید زیر 35 باشد. هرچه میزان Ab TPO به میزان طبیعی نزدیک تر باشد، ریسک بارداری را پایین می اورد. بنا براین بهتر است زیر نظر پزشک تا انجا که ممکن است Ab TPO را پایین اورد.
در خصوص کم کاری هاشیموتو باید توجه داشت که این بیماری در اصل یک بیماری خود ایمن می باشد، یعنی سیستم ایمنی بر علیه سلول های بدن پادتن ترشح کرده و به انها حمله می کند. به عبارت دیگر غده تیروئید سالم است، ولی نقص در سیستم ایمنی باعث تخریب تیروئید می شود. بنابراین علاوه بر تیروئید باید سیستم ایمنی را هم تحت درمان قرارداد. برای بروز هاشیموتو وجود زمینه ژنتیک و محرک بیرونی همزمان ضروری می باشد. یعنی اگر زمینه ژنتیک وجود داشته باشد ولی محرک بیرونی نباشد، ژن هاشیموتو خاموش می ماند و بروز نمی کند. اما محرک ها چیستند؟ تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص شده این عوامل عبارت اند از: کمبود ویتامین د، ویروس ها، انگل ها، عفونت های مزمن، روده چکه کن، سندرم روده تحریک پذیر، باکتری پیلوری، ویروس اپشتین بار، استرس های مزمن، الودگی هوا، مسمومیت ها، فلزات سنگین،حساسیت به گلوتن، حساسیت به سایر مواد غذایی، ضعیف بودن رژیم غذایی(استفاده از فست فود ها و مواد غذایی اماده) و غیره
مطالب برگرفته از http://kamkarii.rozblog.com/Forum/Post/2

آزیتا دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 07:06 ب.ظ http://Gravatar.co.

با سلام و خسته نباشید.
من خانمی ۳۱ ساله هستم آزمایش خون دادم و anti tpo 102.7 و tsh 2.3 از آزمایشم بدست اومده میخوام بدونم آیا من مبتلا به کم کاری تیروئید هستم واینکه ایا این نتیجه میتونه تاثیر در میزان خون ریزی عادت ماهانه ام با توجه به اینکه میزان خون ریزی ام خفیف شده داشته باشه ممنون میشم از پاسختون.

با سلام
این TSH در محدوده طبیعی قرار دارد (البته اگر محدوده نرمال رو ذکر میکردید بهتر بود). خیر شما کم کار تیروئید نیستید.
http://www.medhelp.org/posts/Thyroid-Cancer---Nodules--Hyperthyroidism/HYPO-THYROID-PROBLEM---MENSTRUAL-CHANGES/show/2021811
در این سایت یک case مشابه شما گفته شده :
با TSH نرمال سخته نتیجه گیری کرد که وجود anti tpo (به معنی بیماری اتوایمیون تیروئید) روی جریان قاعدگی اثر گذاشته باشد. البته شوهدی وجود دارد که anti tpo روی باروری و سقط جنین اثر می گذارد.این توضیحات در این سایت ارایه شده بود.
بهتره تحت نظر پزشک باشید و به دنبال کاهش anti tpo ان شالله بهبودی حاصل خواهد شد.
موفق باشید

سام شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام. در جواب آزمایش من anti thyroid peroxidase عدد 890 رو نشون داده که از بازه نرمال خیلی بیشتره . نگرانم هنوز به پزشک نشون ندادم. . قابل درمانه؟ چه مشکلی ایجاد میکنه؟ یکجا خوندم برای بچه دار شدن مشکل ایجاد میکنه آیا بالا بودنش برای مردان هم در باروری مشکلی ایجاد میکنه؟
خیلی نگرانم لطفا پاسخ بدین. ممنون

سلام
انزیم TPO انزیمی است که در غده تیروئید با اتصال ید به تیروزین، به ساخت هورمون های T4 و T3 کمک می کند. در بیماری خود ایمنی هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن بر علیه انزیم TPO انتی بادی یا پادتن ترشح می کند که در نتیجه موجب تخریب TPO می شود. وجود این انتی بادی ها (TPO Ab)در افراد، نشان دهنده مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی هاشیموتو می باشد. همچنین بالا بودن میزان ان خطر سقط مکرر، زایمان زودرس، کمکاری پس از زایمان را در خانم ها افزایش می دهد. میزان طبیعی ان باید زیر 35 باشد. هرچه میزان Ab TPO به میزان طبیعی نزدیک تر باشد، ریسک بارداری را پایین می اورد. بنا براین بهتر است زیر نظر پزشک تا انجا که ممکن است Ab TPO را پایین اورد.
در خصوص کم کاری هاشیموتو باید توجه داشت که این بیماری در اصل یک بیماری خود ایمن می باشد، یعنی سیستم ایمنی بر علیه سلول های بدن پادتن ترشح کرده و به انها حمله می کند. به عبارت دیگر غده تیروئید سالم است، ولی نقص در سیستم ایمنی باعث تخریب تیروئید می شود. بنابراین علاوه بر تیروئید باید سیستم ایمنی را هم تحت درمان قرارداد. برای بروز هاشیموتو وجود زمینه ژنتیک و محرک بیرونی همزمان ضروری می باشد. یعنی اگر زمینه ژنتیک وجود داشته باشد ولی محرک بیرونی نباشد، ژن هاشیموتو خاموش می ماند و بروز نمی کند. اما محرک ها چیستند؟ تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص شده این عوامل عبارت اند از: کمبود ویتامین د، ویروس ها، انگل ها، عفونت های مزمن، روده چکه کن، سندرم روده تحریک پذیر، باکتری پیلوری، ویروس اپشتین بار، استرس های مزمن، الودگی هوا، مسمومیت ها، فلزات سنگین،حساسیت به گلوتن، حساسیت به سایر مواد غذایی، ضعیف بودن رژیم غذایی(استفاده از فست فود ها و مواد غذایی اماده) و غیره

در رابطه با باروری که گفتید من مقاله ای در این راستا دیدم که لینکش این هست
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028201018751
در این مقاله گفته شده که اختلال عملکرد تیروئید نفته اثری رو پارامترهای مایع منی ندارد. در بیماران با Ab-TPO افزایش یافته ، ضعف و بیماری اسپرم pathozoospermia or asthenozoospermia باید مورد توجه قرار گیرد.
مشخص نشده که آبا آنتی بادی های تیروئید روی پارامترهای مایع منی به طور مستقیم اثر می کند یا به طور همزمان با سایر آنتی بادی خودی مثل آنتی بادی های اسپرم بروز می کند.
گفته شده که آنتی بادی های TPO در مردان با آنتی بادی اسپرم سرمی دیده شده است.
در هر صورت اثرات طولانی مدت Ab TPO روی کیفیت مایع منی نامشخص است و مطالعات بیشتری باید صورت گیرد.
.

احسان ناهیدی جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 02:31 ب.ظ

سلام ببخشید من خانمم این ازمایش tpoگرفته و جواب ازمایشش 592.1هستش لطفا کمکم کنید
ممنونم

با سلام و احترام
باید آزمایشات کامل تری انجام بشه برای ایشون.
باید پنل آزمایشات تیروئید به طور کامل براشون انجام بشه تا وضعیت تیروئید مشخص بشه (کم کاری تیروئید یا یوتیروئید بودن)و تحت نظر دکتر غدد باشند.

گلی پنج‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام من هفته ٢٩ بارداری هستم
قبل بارداری آزمایشات کامل دادم anti tpo بالا بود اما دکتر غدد گفت چون هورمون های دیگه تیرویید نرمال هستند احتیاج به دارو نداره و میتونم باردار بشم اما در طول بارداری تحت نظر باشم
الان در آخرین آزمایشم
anti tpo 59.3
T3- 27.3
Tsh-2.91
هستش آیا این نرماله خدای نکرده شنیدم کم کاری تیرویید باعث کند ذهنی در جنین میشه خیلی نگرانم خواهش میکنم بهم جواب بدید

سلام
اصلا نگران نباشید.
پزشکتون کاملا درست گفتند.
ملاک اول بیماری های تیروئید TSH هست .
که برای شما خوشبختانه نرمال هست.
علت follow شما به خاطر Anti-TPO هست .
ولی اصلا نگران نباشید.
جواب آزمایشاتتون خوب هست.
مادر کم کار تیروئیدی که تحت نظر نباشه، این کم کاریش برای جنین مشکل ایجاد می کنه.
به خاطر همین همیشه پزشکا قبل بارداری حتما وضعیت تیروئید رو پایدار می کنند وبعد میگن که امکان بارداری هست و بعد از اون می خوان که مادر تحت نظرشون باشه.


موفق باشید

گلی جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 12:54 ق.ظ

سلام من هفته ٢٩ بارداری هستم
قبل بارداری آزمایشات کامل دادم anti tpo بالا بود اما دکتر غدد گفت چون هورمون های دیگه تیرویید نرمال هستند احتیاج به دارو نداره و میتونم باردار بشم اما در طول بارداری تحت نظر باشم
الان در آخرین آزمایشم
anti tpo 59,3
T3- 27,3
Tsh-2.91
هستش سوالم اینکه آیا خدای نکرده برای جنین مشکل ساز نیست من شنیدم باعث کم هوشی میشه درسته؟

سلام
اصلا نگران نباشید.
پزشکتون کاملا درست گفتند.
ملاک اول بیماری های تیروئید TSH هست .
که برای شما خوشبختانه نرمال هست.
علت follow شما به خاطر Anti-TPO هست .
ولی اصلا نگران نباشید.
جواب آزمایشاتتون خوب هست.
مادر کم کار تیروئیدی که تحت نظر نباشه، این کم کاریش برای جنین مشکل ایجاد می کنه.
به خاطر همین همیشه پزشکا قبل بارداری حتما وضعیت تیروئید رو پایدار می کنند وبعد میگن که امکان بارداری هست و بعد از اون می خوان که مادر تحت نظرشون باشه.


موفق باشید

آرش یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 09:13 ب.ظ

سلام من ازامایش گرفتمtsh.6.4نشون دادبعد دکتر آزمایشanti tpoنوشت دادم1.3نشون داد بعد گفت مشکلی ندارد میخواستم بپرسم ایا مشکلی داره یا ن چون میگنtshباید کمتر از4 باشه ممنون میشم جواب بدین

با سلام و احترام
Anti-TPO که نرمال هست.
TSH تون بسته به محدوده نرمال که در جواب آزمایشتون قید شده ، مقایسه میشه.
معمولا در کنارش علائم بالینی چک میشه.
معمولا پزشک متخصص غدد این موارد TSH بالاتر از حد طبیعی رو follow می کنه.
رژیم غذایی و... رو توصیه میکنه .
لطفا مدتی بعد مجدد آزمایشتون رو (TSH) رو تکرار کنید و ببینید تغییری کرد و هر دو نتیجه رو پیش پزشک تون ببرید.
هر طور ایشون صلاح بدونن.
این که میگید زیر 4 باشه. الان آزمایشگاه ما رنج نرمالش تا 5 هست.
هر آزمایشگاهی رنج متفاوتی داره که بستگی به روشش داره.
نگران نباشید ولی پیگیری بفرمائید که خیالتون راحت بشه.
موفق باشید

فاطمه دوشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 02:37 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید
میشه در مورد پایین بودن انتی tpo اطلاعاتی در اختیارم بذارید؟ تو ازمایشات حد نرمال تعیین شده؛ پایین بودنش به چه علته؟ چه علایمی داره؟ مشکل سازه؟ بیماریه؟ کلا پایین بودن انتی tpo چجوریه؟؟؟؟
ممنون

با سلا م و احترام
هیچ مشکلی ایجاد نمیشه.
این تست از عنوانش پیداست.
وجود آنتی بادی علیه TPO یا تیروئید پراکسیداز که یک آنزیم در تیروئید هست.
در ضمن اگر برای شما 37> گزارش شده ، نگران نشید چون نرمال هست و دستگاه توانایی خوانش نداشته.
بستگی به کیت و روش اندازه گیری داره.
روش های کمی لومینسانس و الکتروکمی لومینسانس ارجحیت دارند.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد