بیوشیمی در  بالین
بیوشیمی در  بالین

بیوشیمی در بالین

بیوشیمی

تیروزین در ادرار

تیروزین کریستالی در ادرار اسیدی می باشد.شکل میکروسکوپی آن سوزن های ظریف به صورت مجتمع بی رنگ تا زرد می باشند . تیروزین در قلیا محلول می باشد.از نظراهمیت بالینی ، در بیماری های کبدی و آمینواسیداوری به ندرت در ادرار دیده می شود.این مجتمع های سوزنی ، به خصوص در مرکز سیاه رنگ هستند.



کریستال های تیروزین در HCL محلول و در اسید استیک نامحلول می باشند.

جهت مشخص کردن کریستال تیروزین در رسوب  ادرار :

ابتدا آلبومین ادرار را به وسیله ی حرارت دادن یا با اسید استیک رسوب می دهیم . سپس ادرار را صاف و تبخیر می کنیم تا حجم کمی از آن باقی بماند. PH مقداری از ادرار را رو ی7-6.8 برای تیروزین تنظیمی می کنیم ، سپس نمونه را  در یخچال سرد نموده و کریستال های موجود را مورد بررسی قرار می دهیم.

آزمایش تیروزین :

معرف مورنر : فرمالین ، آب مقطر و اسید سولفوریک غلیظ به نسبت های 1 : 45 : 55

3 میلی لیتر معرف مورنر + رسوب کریستالی ..... تا دمای جوش حرارت می دهیم  . کریستال های تیروزین رنگ سبز از خود نشان می دهند.

 روش شیمیایی برای تشخیص تیروزین :

محلول های مورد نیاز :

اسید نیتریک 2.63 نرمال ( 10 میلی لیتر اسید نیتریک را با آب مقطر به حجم 50 میلی لیتر می رسانیم)- نیتریت سدیم 2.5% - نیتروز نفتل 0.1% ( 100 میلی گرم نیتروز نفتل را با اتانول 95% به 100 میلی لیتر می رسانیم )

روش کار :

3-4 قطره نیتروز نفتل + 4-3 قطره نیتریت سدیم .... مخلوط کرده . سپس 1 میلی لیتر اسید نیتریک تهیه شده  اضافه نموده و به دنبال  آن 0.2 میلی لیتر ادرار ... بعد از 5 دقیقه : بررسی رنگ حاصله :

رنگ زرد : منفی

نارنجی کمرنگ : trace

نارنجی پررنگ : مثبت


مرجع : آزمایش کامل ادرار همراه با تضمین کیفیت در آزمایشگاه تجزیه ادرار  مولف : دکتر صدیقه شمس و همکاران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد