بیوشیمی در  بالین
بیوشیمی در  بالین

بیوشیمی در بالین

بیوشیمی

وجود مخاط در ادرار mucus in urine

 

وجود مخاط  در ادرار  mucus in urine

مقدمه :

عفونت ادراری یکی از شایع ترین عوارض یوِیژه در بین خانومهاست چون طول آلت تناسلی آن کوتاه است و فاصله کمی با مقعد دارد و شستن باید از جلو به عقب باشد و نه به عکس تا باکتریهایی که در مدفوع و روده بزرگ هستند وارد واژن و مجاری ادرار زنها نشود چون کافی است خانوم دچار عفونت ادراری شود و همین عفونت را بسادگی در طی مقاربت به شوهرش  هم منتقل کند واین آغاز داستان و گرفتاری های طولانی است .

در اینجا به بحث تخصصی در باره یکی از مشکلات که وجود موکوس = مخاط = mucus در ادرار است پرداخته شده است این یکی از فاکتورهایی است که در آزمایش ادرار اندازه گیری می شود و آنالیز آن می تواند راهگشا باشد از مشکلات ساده مثل عفونت ادراری تا حتی تومورهای بدخیم و سرطان و راه خوبی برای تشخیص به موقع و  پیشگیری از برخی بیمارهاست .

در مناطق گرمسیر جنوب و مرکز ایران  بدلیل گرمی و خشکی هوا و از دست رفتن آب بدن و از همه بدتر ننوشیدن آب کافی و سالم ، بدن با کمبود آب مواجه می شود و به اصطلاح دهیدراته شده  ادرار غلیظ می گردد و بدن  مساعد انواع بیماریها از جمله سنگ کلیه و همین عفونت مجاری ادراری می شود . به همین جهت حتی اگر تشنه نیستید باید هر روز مقدار زیادی آب بخورید چون اولا با بالا رفتن سن سیگنالهایی که احساس تشنگی را در ما ایجاد می کنند ضعیف می شوند و در واقع با وجودیکه تشنه هستیم این تشنگی را حس نمی کنیم و از آن گذشته  وقتی احساس تشنگی می کنید که بدن با کمبود آب مواجه شده و کمی دیر شده است.

موکوس در ادرار

هر گاه در ادرار موکوس وجود داشته باشد این مشکل  چندین علت می تواند داشته باشد در اغلب موارد بیمار دچار یوتی آی " TUI=urinary tract infection = عفونت مجاری ادراری " می باشد که منحصراً مثانه را درگیر کرده است و یا بر روی کلیه ها هم اثر گذاشته است . موکوس = مخاط در ادرار معمولاً زرد رنگ و بصورت کلوئیدی چسبناک viscous colloid می باشد .

موکوس یک پروتئین فیبری است که اغلب در رسوب ادرار افراد دیده می شود .رشته های موکوسی به صورت موجی و گاهی به صورت خط مستقیم دیده می شوند.رشته های موکوسی ممکن است با سیلندر هیالین اشتباه تشخیص داده شوند ولی شکل استوانه ای سیلندر ها و انتهای گرد آن ها ، سبب تفکیک آن ها از رشته های موکوسی می شود.




مجاری ادراری تناسلی به خصوص اپی تلیوم واژن منشا بیشترین میزان موکوس موجود در ادرار خانم ها است.


وجود مخاط در ادرار باعث می شود که رنگ آن کدر شود در حالیکه ادرار طبیعی شفاف است.

وجود مخاط در ادرار نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد

وجود مخاط درادار مشکلی است که  باید حل شود باید منشاء آن پیدا شود و مداوا گردد . چون مخاط در ادرار یافته ای طبیعی نیست و عملا در ارتباط با برخی مشکلات دیگر است . چندین علت احتمالی برای این مشکل وجود دارد که برخی از آنها در اینجا فهرست شده است :

1-      عفونت و التهاب مجاری ادراری به خصوص تورم مزمن پیشابرا ه و مثانه : همانگونه که قبلا هم ذکر شد یکی از علل آن می تواند عفونت مجاری  ادراری UTI  باشد که این عمده ترین دلیل است .

2-      مشکل می تواند در ارتباط نزدیک با برخی بیماری های مقاربتی Sexually transmitted disease = STD باشد بویژه آنهایی باشد که جدا از مجاری تناسلی باعث آلودگی مجاری ادراری هم می شوند .

3-      سنگ کلیه : تحت شرایط ویژه این مشکل می تواند بدلیل سنگ کلیه هم باشد ارتباط بین سنگ کلیه و موکوس می تواند بشکل ثانویه باشد یعنی سنگ می تواند باعث بروز عفونت در مجاری ادراری شود.

4-      تومورهای بدخیم : یکی از علت های وجود مخاط در ادرار می تواند تومور بدخیم = سرطان در مجاری ادرار باشد در این حالت رنگ ادرارتغییر می کند و این بدلیل وجود مخاط است .


یافته های بیشتر

تجزیه و تحلیل ادرار کمک عمده ای به تشخیص عفونت مجاری ادراری می کند . بررسی ظاهر ادرار و وجود موکوس در آن بو و مشخصه های آن به همراه نشانه ها و شکایت هایی که بیمار دارد باید با هم مد نظر گرفته شوند . این آزمایش بطور معمول  افزایش گلبولهای سفید در ادرار white blood cell in urine   را نشان می دهد ( عاملی که نشان دهنده پیشرفت عفونت است )

توجه کنید که زنان وقتی می خواهند نمونه ادرار بگیرند  باید توجه بیشتری بخرج دهند چون مجرای تناسلی می تواند در مجاورت ترشحات واژن قرار گرفته و با ادرار مخلوط شده و سبب عفونت ادراری شود .


منابع:

ادرار و مایعات بدن-دیوید سون


http://ppn.persianblog.ir/tag/mucus_in_urine

نظرات 16 + ارسال نظر
Amir چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:04 ب.ظ

سلام و با عرض خسته نباشید،من به تازگی آزمایش ادرار دادم و موکوس دارم وبا این اینکه پسرم شما تو مقاله بالا راجب زنان نوشتین و با تحقیق که کردم موکوس من بیش از حد بالاست، و16سال دارم،P/HPF=607.70وN°=405.13و+_ =نوشته +++سه تا وREF.(P/HPF)= 0 .. 60نوشته میشه بگید عادی یا غیر عادی هستش ویا راه جلوگیریش چیه؟!ممنون میشم جواب بدین

سلام . عذر می خوام نتایج آزمایش ادرار واضح نیست.
موکوس در ادرار به صورت کم یا مقداری یا متوسط یا زیاد با این واژه ها few.some.moderate ,many گزارش میشه
موکوس در خانوم ها یه علت دیگه قاطی شدن ادرار یا ترشحات واژن هست به دلیل این که خانم ها موقع آزمایش ادرار ظرف ادرار رو به خودشون می چسبونند و این باعث اشکال در نمونه برداری میشه.
HPF که نوشتید مخفف high power field هست یعنی بزرگنمایی بالای عدسی که در میکروسکوپ هست
و در ازمایش ادرار رندوم این اعداد 405 و .. اینا نیست مگر این که ازمایش ادرار 24 ساعته داده باشید که اون هم موکوس رو چک نمی کنه و پارامترهای کمی(کمی یعنی مقدار و عدد نه کیفی که میگه هست یا نیست ) رو چک میکنه. ممنون میشم واضح تر ازمایشتون رو بگید

حسین پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:00 ب.ظ

با سلام. من آزمایش ادرار دادم گلبول سفید بین 5 تا 6 بود و گلبول قرمز بین 0 تا 1 و موکوس هم few بود و بقیه اش منفی بود و باکتری هم rare بود. به نظرتون مشکلی دارم؟ خیلی علامت خاصی ندارم فقط بعضی وقتا پهلوی راستم درد میکنه.

با سلام
گلبول قرمز 0-1 کاملا طبیعی می باشد .موکوس هم طبیعی هست. باکتری rare به معنی خیلی کم (کمتر از few) رمحسوب میشه که به طور طبیعی در ادرار همه وجود داره و اون هم به دلیل وجود باکتری های در مجاری هست. بهترین نمونه ادرار که البته این نمونه معمولا برای کشت استفاده میشه اینه که بعد از شستشوی مجاری ادرار ، اول ادرار دور ریخته بشه و باقی در ظرف جمع آوری بشه که در این صورت ادرار مثانه رو میشه تهیه کرد.
گلبول سفید 0-8 تا رو نرمال در نظر می گیرند.
به طور طبیعی چند عدد لکوسیت می تواند در ادرار افراد سالم وجودداشته باشد .وجود این تعداد لکوسیت در ادرار جای تعجب ندارد، زیرا در ترشحات دستگاه تناسلی مردان و زنان ، لکوسیت ها به طور طبیعی وجود دارند.
برای درد پهلوی راست می تونید سونو برای کلیه بدید . البته معمولا در صورتی که کلیه سنگ ساز باشه آزمایش ادرار یک سری کریستال هایی نشون میده .گاهی سنگ هم در جایی قرار داره یا از نظر سایز کوچیکه(شن ادراری).
برای اطمینان خاطر در خصوص سنگ کلیه و وجود درد می تونید سونو انجام بدید.
موفق باشید

زهرا شنبه 13 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 05:36 ب.ظ

سلام اگر موکوس در ادرار moderate باشد و باکتری few و ادرار بعد کشت چیزی رشد نکرده باشد و گلبول سفید 1_2 باشد و و ظاهر ادرار cloudy باشد و گلوکز trace باشد ایا مشکلی وجود دارد ؟

سلام
وجود گلوکز فقط اینجا حائز اهمیت هست.
معمولا در خانم ها ترشحات واژن در صورت مخلوط شدن با ادرار میتونه در آزمایش دیده بشه.
باکتری few با wbc نرمال موردی نداره .
کدورت ادرار میتونه در اثر کریستال های دیگه مثل اورات آمورف باشه که اگر این در برگه آزمایش قید شده نرمال هست.
ولی برای گلوکز باید توجه بشه. وجود قند در ادرار در صورتی که شرایط آزمایش رو رعایت کرده باشید باید بررسی بشه.
در صورت دریافت سرم قندی و... هم قند در ادرار دیده میشه.
البته در صورت مثبت شدن آسکوربیک اسید یا ویتامین c در ادرار هم میتونه روی تست قند و... روی تستایپ یا نوار ادراری که این آزمایشات به وسیله ی اون ثبت میشن هم تاثیر گذار هست.
لطفا آزمایش ادرار مجدد بدید و شرایط لازمه رو رعایت کنید تا نتیجه از صحت کافی برخوردار باشه.
باید عوامل مختلفی رو در نظر گرفت و بعد نتیجه گیری کرد.
با توجه به توضیحات ذکر شده آزمایشات کامل تری به همراه قند ناشتا انجام بدید.
موفق باشید

فاطیما چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام در ازمایش من موکوس بمقدار manyذکر شده.
گلبول قرمز: 1-0
گلبول سفید::3-2
ایا مشکلی هست?

سلام
رشته های موکوس Mucus Threads
موکوس یک پروتئین فیبری است که اغلب در رسوب ادرار افراد دیده می شود و اهمیت بالینی ندارد.
در ادرار تعدادی از افراد، مقدار کمی از موکوس به صورت طبیعی وجود دارد.مجاری ادراری تناسلی ، به خصوص اپی تلیوم واژن منشأ بیشترین میزان موکوس موجود در ادرار خانم ها است . اما مقادیر زیاد آن در مواقع التهاب دستکاه ادراری ، به خصوص تورم مزمن پیشابراه و مثانه دیده می شود.

مریم پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1395 ساعت 07:04 ب.ظ

سلام همسرم تست ادرار داده گلبول سفید 3 تا 5 وباکتری rare وموکوس moderate گزارش شده دکتر براشون. انتی بیوتیک. سیپروفلوکساسین. 500تجویز کرده. است سوال: ایا بعد از اتمام دارو باید مجددازمایش بدهد؟

سلام
گلبول سفید 3-5 شاید ابتدای یک التهاب باشه چون همراهش هم موکوس دیده شده . ولی باکتری rare یعنی خیلی کم و ارزشی نداره . البته موجود موکوس شاید به دلیل مخلوط شدن با ترشحات بوده .در هر صورت بعد از اتمام انتی بیوتیک معمولا برای چک اپ خوبه که ازمایش انجام بشه.

نیکو سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 05:26 ب.ظ

سلام RBC بین دو و سه
WBCبین یک و دو
Epithelial cellsبین 4 و 6
و ph = alk طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا این عبارت ph
یعنی چی؟؟؟؟ البته در ادرار خون را trace زده

سلام
RBC یعنی گلبول قرمز . هموگلوبین در ادرار که در ادرار شما trace زده و RBC نشانه وجود خون در ادرار هست (trace یعنی کمی) . در اقایان طبیعی نیست . در خانم ها به دلیل سیکل شان دیده میشه.
WBC یعنی گلبول سفید در ادرار یعنی وجود التهاب و عفونت . 1-2 طبیعیه . چون در صورت التهاب WBC از غشای سلول عبور می کنن تا با عوامل بیماریزا در مجاری ادراری مقابله کنند . ولی این تعداد نرماله.
سلول اپی تلیال هم به طور طبیعی بعد از پایان عمر سلول های مجاری ادراری این ها با جریان ادرار کنده میشن و در ادرار دیده می شوند و در خانم ها بیشتر از اقایان دیده میشه .
PH در ادرار بسته شرایط مختلف حتی نوع غذا یا دارو یا وجود شرایط التهابی PH تغییر می کنه.می تونه اسیدی خنثی یا قلیایی بشه . PH رو ادرار با عدد نشون میده .alk ینی قلیایی ولی در ادرار با این واژه نشون نمیدن می نویسن 5 یا 6 یا 7 یا 8 . با عدد می نویسن.
اگر در سرم نوشته باشه شاید منظور آلکالین فسفاتاز باشه که البته اون رو باید اسم کامل بنویسند یا ALP بنویسند.
موفق باشید

مهدی یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 05:31 ق.ظ

سلام خسته نباشین
ببخشید من بعد از ادرارم مخاط میاد بیرون...اما پسرم، هیچ دکتری نرفتم ازمایش هم ندادم شما میتونید بگید مشکلم چیه؟باید ب دکتر مراجعه کنم؟ممنون میشم جواب بدین

با سلام
بله حتما مراجعه کنید . جای نگرانی نیست ولی این طور هم نباشه که مراجعه نکنید.حتما یک آزمایش کامل ادرار (urine analysis) و کشت ادرار urine culture انجام بدید. ببینید عفونت ادراریه یا التهاب پروستات و...
احتمال داره بسته به سن تون آزمایشات تکمیلی مثل semen analysis یا حتی سونو انجام بشه شاید هم پزشک به دادن آنتی بیوتیک بسنده کنه.
در هرصورت حتما ازمایش ادرار بدید تا مشخص بشه موضع درگیر کجا هست.
موفق باشید

شمیم سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 07:56 ب.ظ

باسلام
من هفت هفته باردارم و در آزمایش ادرارم mucus
زیاد و باکتری خیلی کم و epi متوسط مشاهده شده و بقیه موارد منفی است آیا عفونت من حاد است و خطرناک
خیلی نگرانم

با سلام جای نگرانی نیست
بکتری few که در ادرار افراد نرمال هم هست و مشکلی نداره.
اپی تلیال سل هم که همان سلول های مفروش کننده مجاری ادراری تناسلی هست که در خانم ها بیشتر اقایان دیده می شود.
علت وجود موکوس متفاوته.
موکوس یک پروتئین فیبری است که اغلب در رسوب ادرار افراد دیده می شود و اهمیت بالینی ندارد.رشته های موکوسی به صورت موجی و گاهی به صورت خط مستقیم دیده می شوند.رشته های موکوسی ممکن است با سیلندر هیالین اشتباه تشخیص داده شوندولی شکل استوانه ای سیلندرها و انتهای گرد آن ها ، سبب تفکیک آن ها از رشته های موکوسی می شود.
در ادرار تعدادی از افراد، مقدار کمی از موکوس به صورت طبیعی وجود دارد.مجاری ادراری تناسلی ، به خصوص اپی تلیوم واژن منشأ بیشترین میزان موکوس موجود در ادرار خانم ها است . اما مقادیر زیاد آن در مواقع التهاب دستکاه ادراری ، به خصوص تورم مزمن پیشابراه و مثانه دیده می شود.

Mohammed چهارشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 01:53 ب.ظ

سلام عرض ادب ، پسری هستم 21 ساله که حدود چند ماهی هست توی ادرارم قطرات شفاف رنگ میبینم
چند هفته ی قبل پیش ی فوق تخصص کلیه رفتم
ایشون بنده رو فیزیکی معاینه کردن ، نه درد زیر شکمی داشتم ، نه دردی که با ضربه زدن از پشت به کلیه ها احساس بشه ، ایشون دو تا ازمایش برای بنده رو لازم دونستن ، گر چه این نکته رو بگم گاهی اوقات درد و احساس گرفتی خیلی کمی توی کلیه هام احساس میکردم ، دکتر جواب ازمایش رو دیدن و گفتن که به شدت کمبود ویتامین D دارین و اون حالات بالا مربوط به همین مورد هستش الان قرص و امپول همین ویتامین رو هفته ای استفاده میکنم ، اما حقیقتش احساس میکنم اون قطرات مربوط به دفع پروتئین یا دفع چربی هست گر چه البومین و هم کتون توی ازمایش منفی بود همه چیز هم در ازمایش خون هم ادرار نرمال بود فقط ادرارم شفاف نبود ( Hazy )

سوال بنده این هست که ایا لازمه ازمایش دیگه ای انجام بدم ؟ چون اصلا این قطرات شفاف رنگ که شبیه به قطره اب توی ادرار هست رو نمیتونم نرمال تصور کنم

ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنین

با سلام
جای نگرانی نیست . چون تمام آزمایشات و معاینات نرمال بوده.
موفق باشید

فاطمه چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام. خسته نباشید
آزمایش ادرار یک دختر ۱۲ساله ای اینگونه نوشته شده:
Color: Yellow
Appearance: semi clear
Keton: +
Mucus: ++
Ep.Cell: 6-8
Bacteria: Few
S.gravity: 1.032
W.B.C: 0-1
R.B.C: 0-1
pH. : 5.5
بقیه موارد negative هستند

ممنونم

با سلام و احترام
کتون ادرارکه مثبت میشه احتمالا گرسنگی طولانی داشته (چون گفتید سایر موارد منفی هست پس دیابت ندارند چون در یک حالت کتواسیدوز دیابت هم به همراه دفع گلوکز از ادرار ، کتون هم داریم)
مشکل خاصی نداره.
نگران نباشید

مهرابی پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 02:33 ب.ظ

سلام
توی ازمایش ادرارم همه چی نرمال بود فقط Ketones رو مثبت و مقدار Mucus رو زده 453H ، نرمالش هم 0-60 بود؟
مشکل جدی دارم؟
متشکر از وبلاگتون

با سلام و احترام
ممنون از لطف شما
هرگاه نقصی در متابولیسم یا جذب کربوهیدرات وجود داشته باشد و یا کربوهیدرات ناکافی در رژیم غذایی موجود باشد ، بدن با متابولیسم مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب آن را جبران می کند.وقتی این افزایش زیاد باشد ، اجسام کتونی که محصولات متابولیسم ناقص چربی هستند در خون ظاهر شده و به دنبال آن در ادرار دفع می شوند.
وجود کتون در ادرار به دلایل فیزیولوژیک و پاتولوژیک زیادی اتفاق میفته ازجمله :
عدم توانایی در مصرف گلوکز
مصرف ناکافی کربوهیدرات
از دست دادن کربوهیدرات
دیابت ملیتوس
گرسنگی ، رژیم غذایی ، ورزش سخت ، سرما
استفراغ مکرر(حاملگی ، بیماری) ، نقص بازجذب توبولی گلوکز(سندرم فانکونی) ، اختلال هضم


موکوس یک پروتئین فیبری است که اغلب در رسوب ادرار افراد دیده می شود و اهمیت بالینی ندارد.رشته های موکوسی به صورت موجی و گاهی به صورت خط مستقیم دیده می شوند.رشته های موکوسی ممکن است با سیلندر هیالین اشتباه تشخیص داده شوندولی شکل استوانه ای سیلندرها و انتهای گرد آن ها ، سبب تفکیک آن ها از رشته های موکوسی می شود.
در ادرار تعدادی از افراد، مقدار کمی از موکوس به صورت طبیعی وجود دارد.مجاری ادراری تناسلی ، به خصوص اپی تلیوم واژن منشأ بیشترین میزان موکوس موجود در ادرار خانم ها است . اما مقادیر زیاد آن در مواقع التهاب دستکاه ادراری ، به خصوص تورم مزمن پیشابراه و مثانه دیده می شود.
موفق باشید

گل یاسیی شنبه 11 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام ازمایش ادرار من
Smei_clear
Mucus:many
اپیتیال سل:25تا 30
Rbc: 2 _3
Wbc: 1
مشکلم چیه ؟
باکتری هم منفی بوده بقیه هم منفی بودن

سلام عزیزم
وجود موکوس در اثر اختلاط ترشحات واژن با ادرار رخ میده. گلبول سفید و گلبول قرمز تون خوبه .
بافتی که سطوح حفره ها و ساختارها را در بدن شما خط می زند، بافت اپیتلیال نامیده می شود. در افراد سالم، سلول های اپیتلیال از مثانه و خارجی مجرای ادرار به طور معمول در ادرار در مقدار کمی وجود دارد. با این حال، مقدار سلول های اپیتلیال در ادرار افزایش می یابد زمانی که کسی عفونت ادراری یا برخی از علل دیگر التهاب را تجربه می کند. پزشک شما با ارزیابی نوع سلول های اپیتلیالی موجود، منبع مشکل را ارزیابی می کند. به عنوان مثال، وجود سلول های اپیتلیال توبولار کلیوی (از کلیه های خود را) ممکن است درگیری کلیه را نشان دهد. حضور سلولهای سنگفرشی اپیتلیوم ممکن است آلودگی نمونه ادرار نشان می دهد.
موفق باشید

بردیا دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1396 ساعت 04:22 ب.ظ

سلام
در آزمایش ادرار من موکوس many بود من اخیرا در ناحیه کمر احساس درد دارم ایا ارتباطی بهم دارند

سلام و وقت به خیر
بله می تونن ارتباط داشته باشن. بین دفع موکوس در ادرار و درد کمر ارتباط هست که باید از نظر بیماری های پروستاتی بررسی بشید.
البته دفع موکوس در ادرار بعد از انزال هم رخ میده.
پیگیری بفرمائید

ساناز پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 06:50 ب.ظ

سلام دختری هستم 27ساله چند وقت پیش زیر چشم راستم حالا کبودی پیدا کرد و وقتی ادست میزدم درد داشت وازمایش ادرار دادم
w.b.c 2-4
R.b.c 6-8
Epithelial4-6
mucus moderate
blood positive
واقعن خیلی نگرانم دکترم که رفتم یکی گفت بخاطر سرما اینجوری شدی چون بقیه جواب ازمایشاتت خوبه و یکی هم گفت شاید شن دفع کردی میخاستم بدونم نظر شما چیه

سلام عزیزم
دفع خون در خانم ها در دوران قاعدگی معمول هست.
معمولا خانم تعداد کمی گلبول قرمز در ادرار رو دارن.
RBC 6-8 در آقایان نگران کننده تر هست . شما هم می تونید یه پیگیری بفرمایید . سونو انجام بدید و یک بار دیگه آزمایش ادرار رو تکرار کنید.
وجود موکوس می تونه به دلیل مخلوط شدن ادرار با ترشحات واژن باشه.
به همین دلیل در خانم ها جهت جلوگیری از آلودگی با ترشحات واژن ، نمونه وسط ادرار توصیه می شود.
نگران نباشید.

دریا پنج‌شنبه 2 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 01:36 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید لطفا جواب بدید مادر من حدود یه هفته پیش ازمایش خون و ادرار دادن و دیروز از ازمایظگاه تماس گرفتن گفتن یه بار دیگه بیاید ازمایش ادرار بدید دیگه چیزی نگفتن الان من نگرانم در چه مواقعی دو بار ازمایش میگیرن؟امکان بیماری خاصی هست؟

با سلام و احترام
اصلا نگران نباشید. گاهی اوقات لوله آزمایش ادرار می شکنه یا ادرار کمه یا گم میشه.
این اتفاقات در آزمایشگاه میفته.
ایشون سابقه بیماری خاصی که ندارند؟ مثلا دفع پروتئین یا فشار خون و...در چنین مواقعی ممکنه پروتئین در ادرار دفع بشه و بخوان مجدد چک کنن.
اصلا نگران نباشید.

زهرا سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 09:25 ب.ظ

سلام خسته نباشید.دختر ۲/۵ ساله دارم که آزمایش ادرار انجام داده وتو آزمایشش تنها مسئله نگران کننده اینکه زده blood=trace و r.b.c روزده ۴-۵و موکوس رو زده few خواهشا جواب بدین

با سلام
هماچوری یکـی از شـایعتـرین شـکایات کودکـان در کلینیـک نفرولـوژی اسـت. همـاچوری بـه صـورت دفـع مقـادیر غیرطبیعـی اریتروسیت یا گلبول قرمز در داخل ادرار تعریف میشود و به دو صـورت آشـکارو میکروسکوپیک دیده میشود.
هماچوری میکروسکوپی به وجود بیش از 5گلبـول قرمـز در سـدیمان یا رسوب نمونـه ادراری اطـلاق میشود.
هماچوری آشکار با چشم غیرمسـلح قابـل مشـاهده بـوده و ادرار به رنگ قرمز یا قهوهای دیده میشود.
متاسـفانه در بسـیاری از مـوارد ارزیـابی هماچوری در کودکان، بدون در نظر گرفتن علـل شـایع ایـن گـروه سنی، اقدام به انجـام آزمایشـات و تصـویربرداریهـای غیرضـروری میشود که علاوه بر تحمیل هزینههای نابجا به سیستم درمانی جامعه، زحمات فراوانی برای بیمار و خانواده وی ایجاد مـینمایـد .
در بسـیاری از مـوارد همـاچوری علـت خاصـی ندارد(نتایج این مطالعه). از طرفـی بیشـترین علـت همـاچوری کودکان خوش خیم و بـه سـه علـت سـنگ مجـرای ادرار، عفونـت ادراری و کریســتالوری رخ داده اســت.
لــذا در صــورت رد علــل گلومرولی، انجام سونوگرافی، کشت ادرار و اندازهگیری کلسـیم و
اسیداوریک تصادفی ادرار برای ارزیابی علل عمده هماچوری کافی است و نیازی به انجام اقدامات تشخیصی تهاجمی و پرهزینه نیست.
توضیحات منتج از
http://goums.ac.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1-735&slc_lang=fa&sid=fa

وجود گلبول قرمز در ادرار یا هماچوری یکی از علایم شایع دستگاه ادراری بوده و از یافته های مهم تعدادی از بیماریهای شایع کودکان می باشد.
در کودکان مبتلا به هماچوری وجود سابقه گلو درد، اندازه ‌گیری فشارخون، لمس دقیق شکم و درخواست آزمایشهای لازم و کافی جهت مشخص کردن علت ضروری است تا درمان مناسب انجام گیرد.
به ترتیب سه بیماری گلومرولونفریت استرپتوککی (Poststreptoccocal Glumerulonephritis) PSGN ، عفونت ادراری و سندروم نفروتیک تشکیل می داد.
توضیحات برگرفته از مقاله ضیا با ادرس http://www.sid.ir/FileServer/JF/58613815506
انواع هماچوری ( خون شاشی )دو نوع است . میکروسکوپی و قابل رویت با چشم

گاهی اوقات بعضی از افراد بدون وجود هیچگونه دلیلی، مبتلا به فرم میکروسکوپی هماچوری هستند که این امر طبیعی می باشد. در هماچوری قابل رویت با چشم ، ادرار به رنگ صورتی ، قرمز یا قهوه ای روشن در می آید و گاهی ممکن است حاوی لخته های کوچک خون باشد. مقدار خونی که در ادرار می باشد با شدت علت آن رابطه ای ندارد.

رنگ قرمز ادراری که بعلت وجود خون در آن نباشد، منجر به بروز حالت هماچوری کاذب می شود. بعضی داروها، رنگهای خوراکی و سبزی ها منجر به بروز چنین حالتی می شود.

● علل

بروز هماچوری می تواند به علل بسیار زیادی باشد که شایعترین آنها شامل سنگهای کلیوی ، داروها ( کینین ، ریفامپین، فنی تویین )، ضربه ها، سرطانهای سیستم ادراری ، انسداد در مجاری ادراری ، عفونتهای ویروسی مجاری ادراری

● علایم ونشانه ها

در بسیاری از موارد وجود خون در ادرار تنها علامت بیماری زمینه ای می باشد. اما در سایرین نیز ممکن است علایم دیگری نظیر درد شکمی، کاهش شدت ادرار، تأخیر در ادرار ناکامل، تب، ادرار مکرر، درد در حین ادرار و تمایل شدید به ادرار کردن وجود داشته باشد.

● تشخیص

این که در کدام مرحله از ادرار فرد دچار هماچوری شود مهم می باشد. و تا حدی نشاندهنده منشاء بیماری زمینه ای است.

● گاهی وجود علائم دیگر می تواند محل یا علت خونریزی را مشخص نماید.

▪ درد شکمی می تواند ناشی از التهاب کلیه یا حالب ها ثانویه به ضربات، عفونتها و سرطانها باشد.

▪ وجود تب می تواند ناشی از عفونت کلیه ها یا حالب ها باشد.

▪ درد پهلوها می تواند ناشی از ضربات یا سرطانهای کلیه ها باشد.

▪ تکرر ادراری ، درد در ادرار یا تمایل شبیه به ادرار کردن می تـوان ناشی از سرطان مثانه باشد.

پزشک جهت تشخیص باید از بیمار تاریخچه کامل گرفته و نکات زیر می تواند در تاریخچه مهم باشند.، تماس با مواد سمی به مدت طولانی ، سابقه وجود سنگ کلیه، صدمات عفونتها ،استفاده از داروهای خاص در حال حاضر یا در گذشته، وجود بیماریهای اخیر و عادات مربوط به نحوه ادرار کردن.

وجود سوابق خانوادگی می تواند نشاندهنده وجود اختلالات ارثی نظیر سنگ کلیه، کم خونی داسی شکل یا سایر بیماریهای ارثی مربوط به بروز هماچوری باشد.

یک معاینه فیزیکی کامل با تمرکز بیشتر بر روی مجاری ادراری، شکم، لگن، ناحیه تناسلی و راست روده نیز باید انجام شود.

● آزمایشات

جهت تشخیص حتماً باید از فرد آزمایش ادرار به عمل آید. در زیر میکروسکوپ باید ادرار از نظر وجود گلبولهای قرمز ، سفید و وجود سلولهای سرطانی و باکتریها چک شود. بعلاوه جهت ارزیابی وجود عفونت می توان از ادرار کشت نیز تهیه نمود.

می توان از یک روش دیگر بنام سیستوپورتروسکوپی نیز در مراحل بعد از استفاده نمود که از طریق آن تحت بی حسی موضعی می توان پیشابراه، مثانه و پروستات را بطور مستقیم مشاهده نمود.

با استفاده از عکس رنگی نیز می توان وجود سنگهای ادراری، سرطانها، انسداد و سایر علل هماچوری را مورد بررسی قرار داد. افرادی که نسبت به مواد حاجب حساسیت دارند، باید حتماً قبل از انجام عکس رنگی پزشک خود را در جریان قرار دهند .

● تشخیصهای افتراقی

اگر هیچ علت خاصی پیدا نشد، می توان سنگهای کلیه و مثانه ، سرطانها و سایر علل خطرناک و تهدید کننده حیات را رد کرد. تنها عللی که باقی می مانند همان عللی هستند، که خود بخود بهبودی یافته یا اینکه ناشناخته هستند.

● علل وجود خون در ادرار :

علل متعددی برای بروز خون در ادرار وجود دارند. برخی مانند سرطان ها، تروما، سنگ ها، عفونت ها یا انسداد مجرای ادراری جدی هستند. برخی دیگر اهمیت کمتری دارند و ممکن است به درمان نیازی نداشته باشند. این علل عبارتند از: عفونت های ویروسی، التهابات غیر اختصاصی کلیه، داروهایی که توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند .

اختلالات خونی:
اختلالات پلاکتی: کاهش پلاکت- افزایش پلاکت
اختلالات انعقادی: هموفیلی- در مان با داروی هپارین- مصرف داروی ضد انعقادی خوراکی – کمبود ویتامین k
بیماری یا نشانه سیکل سل
اسکوروی: کمبود ویتامین C
تلانژکتازی ارثی

داروها:
داروهای ضد انعقادی- سیکلوفسفاماید- پنی سیلامین

اختلالات گلومرولی:
اولیه: خونریزی خوش خیم بی دلیل- بیماری برگر-….
ثانویه: پس از عفونت.. استرپتوکوی- ویروسی- عفونت قلبی
ثانویه: بیماری لوپوس- پلی آرتریت گرانولوزا- وگنر- گودپاسچر- …..

اختلالات کلیوی غیر گلومرولی:
نفریت توبولی- بیماری کیستیک کلیه- سنگ کلیه- ضربه به کلیه- سرطان های کلیه- عفونتهای کلیه

اختلالات بعد از کلیه:
سنگ- تنگی- صربه- التهاب مجرای ادرار
ضایعات مثانه: التهاب- سرطان- خونریزی ناشی از ورزش کردن.. سنگ- جسم خارجی- انومالی های عروقی…

خونریزی کاذب:
پیگمان داخلی: پورفیرین- همگلوبین- میو گلوبین-
داروها: ضد درد- ضد تشنج- آنتی بیوتیک ها- ضد مالاریاها- ملین ها- خواب آور ها- مواد ضد عفونی کننده – مواد غذائی-

خونریزی کاذب به علل متفرقه:
قائدگی- خونریزی وآزینال- خونریزی از اطراف- خود ساخته برای فریب پزشک
درمان ادرار خونی به علت زمینه ای آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، علت کشف نمی شود که خوشبختانه به دلیل عدم وجود یک موقعیت خطرناک است. به خاطر داشته باشید که علت واقعی بررسی های پزشکی در هماچوری اثبات یک علت خاص نیست بلکه رد یک مشکل جدی است.

اگر هیچ علتی برای هماچوری پیدا نشود، ادرار باید به صورت سالانه کنترل شده تا اطمینان حاصل شود که هیچ تغییراتی رخ نداده است. البته اگر «هماچوری» آشکار عود کرد، ارزیابی دوباره ممکن است ضروری باشد و باید با پزشک مشورت کرد.

یک آزمون خونی به منظور کنترل عملکرد کلیه و کنترل فشار خون نیز باید انجام شود.بررسی بیشتر در مورد درمان هماچوری به نتایج بررسی های ذکر شده قبلی و علت واقعی هماچوری بستگی دارد. اورولوژیستی که این آزمایش را انجام می دهد هر گونه درمان یا ارزیابی ضروری بیشتر را درخواست می کند.
توضیحات از سایت http://pediatrickazeminejad.mihanblog.com/post/61

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد